23948sdkhjf

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

På tio år har har kedjornas egna märkesvaror , emv, ökat med närmare 50 procent i värde. Andelen emv i butikshyllorna tangerar nu 30 procent, enligt en rapport från DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, som gjorts i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Värdeandelen av emv i butikerna har ökat från 17 procent 2007 till 25,4 procent 2018. Under samma period har volymandelen ökat från 23,7 procent till 29,6 procent.

Vid en högre emv-andel än 30 procent minskar innovationsgraden kraftigt, konstaterar professor Sven-Olof Daunfeldt HUI Research, i en rapport finansierad av DLF.

Överlägset högst andel av emv i sina hyllor har Lidl, med en volymandel på 88 procent. Här är hela listan:

  Kedja Värde Volym
1 Lidl 85% 88%
2 Lilla Coop 33% 36%
3 Hemköp 31% 35%
4 Willys 29% 33%
5 Ica Nära 27% 30%
6 Coop 26% 29%
7 Ica Supermarket 25% 27%
8 Ica Kvantum 22% 26%
9 Ica Maxi 22% 26%
10 Stora Coop 21% 24%
11 City Gross 15% 19%
12 Netto 12% 12%

De varugrupper som är vanligast som emv är djupfrysta bär med 89 procent i volym, makrill och sardiner i konserv (79 procent) samt djupfryst potatis och nektar som bägge har 76 procent volymandel. I värde ser listan i princip likadan ut.

Läs mer i veckans nummer av Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094