Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut
På tio år har har kedjornas egna märkesvaror , emv, ökat med närmare 50 procent i värde. Andelen emv i butikshyllorna tangerar nu 30 procent, enligt en rapport från DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, som gjorts i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
Värdeandelen av emv i butikerna har ökat från 17 procent 2007 till 25,4 procent 2018. Under samma period har volymandelen ökat från 23,7 procent till 29,6 procent.
Vid en högre emv-andel än 30 procent minskar innovationsgraden kraftigt, konstaterar professor Sven-Olof Daunfeldt HUI Research, i en rapport finansierad av DLF.
Överlägset högst andel av emv i sina hyllor har Lidl, med en volymandel på 88 procent. Här är hela listan:
Kedja | Värde | Volym | |
1 | Lidl | 85% | 88% |
2 | Lilla Coop | 33% | 36% |
3 | Hemköp | 31% | 35% |
4 | Willys | 29% | 33% |
5 | Ica Nära | 27% | 30% |
6 | Coop | 26% | 29% |
7 | Ica Supermarket | 25% | 27% |
8 | Ica Kvantum | 22% | 26% |
9 | Ica Maxi | 22% | 26% |
10 | Stora Coop | 21% | 24% |
11 | City Gross | 15% | 19% |
12 | Netto | 12% | 12% |
De varugrupper som är vanligast som emv är djupfrysta bär med 89 procent i volym, makrill och sardiner i konserv (79 procent) samt djupfryst potatis och nektar som bägge har 76 procent volymandel. I värde ser listan i princip likadan ut.
Läs mer i veckans nummer av Fri Köpenskap.