23948sdkhjf

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Bergendahls startar en egen grossist med 100 procent fokus på sortiment från utlandet.

Läs också: Matvärlden köper City Gross-butik

– Här kommer vi att tillhandahålla vad vi i branschen kallar ett etniskt livsmedelssortiment med 2500 artiklar, förklarar Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls i ett pressmeddelande.

Orsaken är ett ökat intresse för utländsk mat, dels bland svenska beresta konsumenter men också andra och tredje generationens invandrare samt nyanlända som vill ha prisvärda alternativ till sin ursprungliga matlagning.

– Tack vare detta kommer vi nu att attrahera en för oss ny målgrupp, vars totala marknad beräknas omsätta 50 miljarder kronor om året i Sverige, konstaterar Mats Sjödahl.

Hos den nya grossisten, som är belägen i Tumba finns färskvaror, torra varor och fryst sortiment från fjärran regioner och länder. Till en början läggs fokus särskilt fokus på specialiteter från Mellanöstern, Balkan och Baltikum.

Läs också: GDL vann Bergendahls upphandling

– Genom att handla direkt från producenter i deras respektive hemländer kommer vi inte att behöva några mellanhänder. I förlängningen betyder det ett lägre pris för såväl butiksägare som konsument, konstaterar Maria Rosendahl, affärsområdeschef sortiment och inköp på Bergendahls.

Delar av sortimentet kommer att återfinnas i City Gross butiker men även hos Bergendahls övriga kunder över hela landet. Samtidigt hoppas man att fler nya kunder ska upptäcka grossisten.

– Tanken är att vårt sortiment även ska bli ett alternativ och komplement till de enskilda butiker som i dag har ett utpräglat utländskt sortiment, säger Mats Sjödahl.

Bergendahls har startat den nya grossisten i egen regi men i nära samarbete med Matrebellerna.

Läs också: Så automatiserar Bergendahls och Ica sina flöden

– Många av våra butiker, särskilt i Stockholmsområdet, ligger i områden med många invandrare. Våra handlare är därför experter på det vi kallar etniskt sortiment, kommenterar Matrebellernas talesperson Andreas Rosensparr.

De har länge fört diskussioner med Bergendahls om ett ökat fokus på utländsk mat.

– För oss är det givetvis positivt att Bergendahls nu avser att kraftigt utöka det etniska sortimentet då det stärker vår konkurrenskraft, säger Matrebellernas talesperson Andreas Rosensparr.

Mer om: Bergendahls
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167