23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Duni vinner på prishöjningar

Dunis försäljningsökning på 17 procent under det första kvartalet 2019 medför att bolagets omsättning har passerat 5.000 miljoner kronor de senaste 12 månaderna.

Det skriver vd Johan Sundelin i delårsrapporten.

"Vi ser en bred tillväxt på nästan alla geografiska marknader. När det gäller

produktområden har vi fortsatt bra tillväxt inom premiumservetter samt en

mycket stark tillväxt inom hållbara förpackningar. Produktområdet dukar

fortsätter att utvecklas negativt", skriver han.

Det operativa resultatet i kvartalet uppgick till 93 miljoner kronor (90) och

motsvarande marginal blev 7,3 procent (8,4).

"Flera delar av vårt pågående program för att stärka marginalen gav effekt

redan i det första kvartalet", kommenterar vd och lyfter fram prishöjningar,

effektiviseringsprogram.

Prishöjningarna är nu till största delen genomförda enligt plan.

Kapacitetsbrist på distributionsmarknaden har dock medfört ökade

distributionskostnader vilket i sin tur gjort att Duni under första kvartalet

inte sett någon positiv nettoeffekt av bolagets initiativ att förbättra

logistikflödet.

Massapriserna i det första kvartalet har varit 10 procent högre än motsvarande

kvartal förra året men har uppvisat en sakta vikande trend.

"Under det andra kvartalet kommer Dunis priskompensation mot marknaden vara

fullt genomförda. Förutsatt stabila massapriser kommer det bidra positivt på

resultatet under kvartal 2", säger Johan Sundelin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094