23948sdkhjf

Axfood ångar på trots påskeffekten

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Axfood ökar tillväxten och stärker resultatet i det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 11 931 Mkr (11 444) vilket är en ökning med 4,2 procent.

Läs också: All time high för Ica på börsen

Kvartalet var mycket bra som helhet. Marknadstillväxten var 0,9 procent medan vi på Axfood landade på 4,1 procent, säger vd och koncernchef Klas Balkow till Fri Köpenskap.

Rörelsemarginalen uppgick alltså till 4,1 procent (3,8).

Detta utan draghjälp från påsken, en av årets viktigaste mathelger. Bakom utvecklingen ligger våra tydliga och särskiljande matkoncept som uppskattas av såväl befintliga som nya kunder. Vi har i kvartalet ökat besöken både till våra butiker och till vår e-handel, konstaterar Klas Balkow.

Och påsken, som i år inföll i april men under fjolåret till stor del inföll under mars har spelat en stor roll för branschens första kvartal. Enligt Svensk Dagligvaruhandels index minskade försäljningen med 2,5 procent januari-mars, uteslutande på grund av påskeffekten.

Läs också: Tomt på ärtor i frysdiskarna

Willys fortsätter den positiva utvecklingen och ökade nettoomsättningen under det första kvartalet med 5,3 procent jämfört med samma kvartal 2018. Hemköps egenägda tappade 0,6 procent medan de franchise-drivna butikerna i stället ökade 3,7 procent och därmed summerade Hemköp på totalt 1,7 procent. Axfood Snabbgross gjorde den starkaste förändringen och ökade nettoomsättningen från 674 miljoner kronor till 730. En förändring på 8,3 procent.

I jämförbara butiker inklusive e-handel blev förändringen av butiksomsättningen de senaste 12 månaderna enligt följande:

  • Willys: 4,8%
  • Hemköp, egenägda: 1,0
  • Hemköp franchise: 3,4
  • Hemköp totalt: 2,3
  • Axfood-gruppens butiksomsättning: 4,0
  • Axfood Snabbgross: 9,3

I en intervju med Fri Köpenskap avslöjar vd Klas Balkow Axfoods e-handelsomsättning för första gången. Läs artikeln här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Lidl varnar för Brexit

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Man skjuten till döds utanför Ica

Arkiv

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

Matkasseföretag till fem nya orter

Succé för storpantsautomaterna

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Nu är Icas bacon helsvensk

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Minskad försäljning för convenience

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162