23948sdkhjf

Axfood ångar på trots påskeffekten

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Axfood ökar tillväxten och stärker resultatet i det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 11 931 Mkr (11 444) vilket är en ökning med 4,2 procent.

Läs också: Axfood lanserar nytt eget varumärke

Kvartalet var mycket bra som helhet. Marknadstillväxten var 0,9 procent medan vi på Axfood landade på 4,1 procent, säger vd och koncernchef Klas Balkow till Fri Köpenskap.

Rörelsemarginalen uppgick alltså till 4,1 procent (3,8).

Detta utan draghjälp från påsken, en av årets viktigaste mathelger. Bakom utvecklingen ligger våra tydliga och särskiljande matkoncept som uppskattas av såväl befintliga som nya kunder. Vi har i kvartalet ökat besöken både till våra butiker och till vår e-handel, konstaterar Klas Balkow.

Och påsken, som i år inföll i april men under fjolåret till stor del inföll under mars har spelat en stor roll för branschens första kvartal. Enligt Svensk Dagligvaruhandels index minskade försäljningen med 2,5 procent januari-mars, uteslutande på grund av påskeffekten.

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys fortsätter den positiva utvecklingen och ökade nettoomsättningen under det första kvartalet med 5,3 procent jämfört med samma kvartal 2018. Hemköps egenägda tappade 0,6 procent medan de franchise-drivna butikerna i stället ökade 3,7 procent och därmed summerade Hemköp på totalt 1,7 procent. Axfood Snabbgross gjorde den starkaste förändringen och ökade nettoomsättningen från 674 miljoner kronor till 730. En förändring på 8,3 procent.

I jämförbara butiker inklusive e-handel blev förändringen av butiksomsättningen de senaste 12 månaderna enligt följande:

  • Willys: 4,8%
  • Hemköp, egenägda: 1,0
  • Hemköp franchise: 3,4
  • Hemköp totalt: 2,3
  • Axfood-gruppens butiksomsättning: 4,0
  • Axfood Snabbgross: 9,3

I en intervju med Fri Köpenskap avslöjar vd Klas Balkow Axfoods e-handelsomsättning för första gången. Läs artikeln här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Ny e-handlare med elbilar: ”Återinföra lanthandeln”

Picsmart, en ny e-handelsplattform, ska sammankoppla den lokala kunden och butiken.

Tredje Automaten på plats – ny utformning och större yta

Plus

Tema Franchise: Mer franchise i sikte för Hemköp och CBS

Samir Cherif, Hemköpshandlarnas ordförande, och Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, vill se fler handlarägda butiker.

Plus

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Nyhetsbrev

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Arkiv

Coop i nytt initiativ för etisk handel

Maxi-handlare kallade Handels för ”äckelfacket” – ber om ursäkt

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Butikschefen skuren vid knivrån

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Avslöjar: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Stillsam prisutveckling i november

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.151