23948sdkhjf

Påsken sänkte marsförsäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska dagligvaruhandelns försäljningssiffror i mars pekade inte oväntat neråt i jämförelse med förra året, det framgår av senaste Dagligvaruindex. Totalt sjönk försäljningen med 2,5 procent men då påsken inträffade senare i år beräknas kalendereffekten uppgå till -5,3 procent, vilket skulle innebära att en justerad försäljning visar på en ökning med 2,8 procent, vilket ligger i linje med föregående månads försäljningstillväxt på 3,0 procent.

Läs också: Pragmatisk paragrafryttare hjälper butikerna tolka lagstiftningen

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det var framförallt den fysiska handeln som fick se sin försäljning sjunka, där låg tillväxten på -2,9 procent. E-handeln däremot såg inte ut att påverkas alls av påsken, där ökade försäljningen istället med 18,3 procent.

Under de senaste tolv månaderna (april-mars) har försäljningstillväxten legat på 2,0 procent och utvecklingen under första kvartalet 2019 ligger på 0,9 procent, vilket är det svagaste kvartalet i jämförelse med de tre föregående där Q2 2018 tidigare låg lägst med en försäljningstillväxt på 1,9 procent. Försäljningstillväxten det senaste året för fysiska butiker låg på 1,6 procent och i e-handeln låg tillväxten på 23,2 procent. Tillväxten för den fysiska handeln det första kvartalet låg på endast 0,5 procent.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.229