23948sdkhjf

Påsken sänkte marsförsäljningen

Den svenska dagligvaruhandelns försäljningssiffror i mars pekade inte oväntat neråt i jämförelse med förra året, det framgår av senaste Dagligvaruindex. Totalt sjönk försäljningen med 2,5 procent men då påsken inträffade senare i år beräknas kalendereffekten uppgå till -5,3 procent, vilket skulle innebära att en justerad försäljning visar på en ökning med 2,8 procent, vilket ligger i linje med föregående månads försäljningstillväxt på 3,0 procent.

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det var framförallt den fysiska handeln som fick se sin försäljning sjunka, där låg tillväxten på -2,9 procent. E-handeln däremot såg inte ut att påverkas alls av påsken, där ökade försäljningen istället med 18,3 procent.

Under de senaste tolv månaderna (april-mars) har försäljningstillväxten legat på 2,0 procent och utvecklingen under första kvartalet 2019 ligger på 0,9 procent, vilket är det svagaste kvartalet i jämförelse med de tre föregående där Q2 2018 tidigare låg lägst med en försäljningstillväxt på 1,9 procent. Försäljningstillväxten det senaste året för fysiska butiker låg på 1,6 procent och i e-handeln låg tillväxten på 23,2 procent. Tillväxten för den fysiska handeln det första kvartalet låg på endast 0,5 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079