23948sdkhjf

Konkurrensverket stoppar stor ostaffär

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora varumärken skulle hamna i färre händer.

Ostvarumärkena Grevé, Herrgård och Prästost skulle säljas vidare men konkurrensverket har nu sagt nej till affären då myndigheten anser att det skulle driva upp priserna.

Läs också: Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

– Vi ser att affären innebär minskad konkurrens, att det snedvrider konkurrensen och att det i slutänden blir ökade kostnader för konsumenterna, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis som ansvarar prövningar av företagsförvärv på Konkurrensverket till Sveriges Radio.

Svensk Mjölk äger idag varumärkena och de fyra mejerierna Norrmejerier, Arla Foods, Falköpings mejeri och Skånemejerier äger i sin tur den största delen av Svensk Mjölk. Affären skulle innebära att Norrmejerier, Arla Foods och Falköpings mejeri skulle kontrollera Svensk Mjölk och därmed utelämna Skånemejerier; och även ha exklusiv tillgång till de populära ostvarumärkena.

Anledningen till att de tre mejerierna vill ta över Svensk Mjölk och medföljande varumärken är att Skånemejerier, sedan sex år ägs av det franska mejeriföretaget Lactalis. Genom affären hoppades de tre mejerierna på att kunna säkra att ostarna tillverkas på rätt sätt med svenska råvaror.

– Vi beklagar beslutet och ser fram emot att få detta prövat i en domstol. Dessa varumärken är under attack av den franska mejerijätten Lactalis som äger Skånemejerier AB och som har drivit process för att få varumärkena ogiltigförklarade. Konkurrensverkets beslut är skadligt för dessa varumärkens överlevnad och kommer att sätta ännu mer finansiell press på ekonomin på de svenska mjölkgårdarna, säger Anders Fredrikson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar till Affärer i Norr.

Affären stoppas med omedelbar verkan men beslutet kan överklagas till Patent och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Lidl varnar för Brexit

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Arkiv

Man skjuten till döds utanför Ica

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Succé för storpantsautomaterna

Matkasseföretag till fem nya orter

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

Nu är Icas bacon helsvensk

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176