23948sdkhjf

En vecka kvar till Pack Point Nordic

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

Det är några exempel på aktuella frågeställningar som adresseras på den årliga konferensen Pack Point Nordic, på Courtyard by Marriott i Stockholm den 16 maj.

– Det är här du får koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på, säger Per-Stefan Gersbro, som leder konferensen arrangerad av Packmarknaden i samarbete med Livsmedelsföreningen.

Jenny Tegnhed, Kategorichef/Category Manager, Löfbergs, är en av alla spännande talare under dagen:

– Jag kommer att berätta om vårt hållbarhetsarbete och hur vi jobbar med att utveckla mer klimatsmarta förpackningar. Redan för 25 år sedan var Löfbergs först i Europa att ta bort aluminium i förpackningen, nu tar vi nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten. Målet är att bara använda återvunnet och förnybart material, säger hon.

En annan talare är Hein van den Reek, Director Business Development Solutions, på Billerud Korsnäs, som är ledande inom förnybara förpackningsmaterial:

– Vi har en vision att utmana konventionella förpackningar. Det gör vi exempelvis genom innovationsprojektet The Paper Bottle, där målet är att utveckla en helt återvinningsbar, biobaserad och nedbrytbar flaska för inte minst kolsyrad dryck.

Han förklarar att förpackningen spelar en viktig roll för matkvalitet och för att minska matsvinn.

– Den skulle kunna få en ännu viktigare roll med hjälp av digitalisering, logistik, nya, hållbara material kombinerat med beteendeförändringar kring återvinning, säger Hein van den Reek.

Konferensen kommer även att handla om vad näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig i form av förväntningar på shoppingupplevelser och om vad pålästa, uppkopplade konsumenter vill ha?

– Förpackningsdesign kan göra hela skillnaden i sociala mediekanaler. Förpackningens betydelse är större än någonsin, det handlar om ekonomi, miljö och funktionalitet, där innehållet alltid är i centrum. Och den ska fungera i alla kanaler, säger Per-Stefan Gersbro.

Konferensen hålls för fjärde året i rad. I år står 16 talare på scen från handel, livsmedelsindustri och förpackningsindustri. 18 olika partnerföretag har hittills bokat plats i utställningen som angränsar till konferensen.

– Vill du få koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på? Vill du veta hur en förpackning kan attrahera, bygga förtroende och stärka relationen med din kund? Då är Pack Point Nordic konferensen för dig.

– Här får du de mest aktuella trenderna, de senaste nyheterna och det som väntar runt hörnet. En idealisk konferens för dig som vill ligga steget före, avslutar den alltid entusiasmerande Per-Stefan Gersbro, som kommer att moderera dagen tillsammans med Packmarknadens Chefredaktör Marcus Petersson.

Program och anmälan hittar du på packpointnordic.se

P.S. Glöm inte anmäla dig till minglet den 15 maj!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop börjar med hundparkeringar

Arkiv

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Coop lägger ned – på grund av gruva

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

De är årets europeiska handlare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151