23948sdkhjf

En vecka kvar till Pack Point Nordic

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Vilka nya möjligheter öppnar digitaliseringen för mat- och dryckesindustrin? Och vilka innovativa material har potential att ersätta den fossilbaserade plasten?

Det är några exempel på aktuella frågeställningar som adresseras på den årliga konferensen Pack Point Nordic, på Courtyard by Marriott i Stockholm den 16 maj.

– Det är här du får koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på, säger Per-Stefan Gersbro, som leder konferensen arrangerad av Packmarknaden i samarbete med Livsmedelsföreningen.

Jenny Tegnhed, Kategorichef/Category Manager, Löfbergs, är en av alla spännande talare under dagen:

– Jag kommer att berätta om vårt hållbarhetsarbete och hur vi jobbar med att utveckla mer klimatsmarta förpackningar. Redan för 25 år sedan var Löfbergs först i Europa att ta bort aluminium i förpackningen, nu tar vi nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten. Målet är att bara använda återvunnet och förnybart material, säger hon.

En annan talare är Hein van den Reek, Director Business Development Solutions, på Billerud Korsnäs, som är ledande inom förnybara förpackningsmaterial:

– Vi har en vision att utmana konventionella förpackningar. Det gör vi exempelvis genom innovationsprojektet The Paper Bottle, där målet är att utveckla en helt återvinningsbar, biobaserad och nedbrytbar flaska för inte minst kolsyrad dryck.

Han förklarar att förpackningen spelar en viktig roll för matkvalitet och för att minska matsvinn.

– Den skulle kunna få en ännu viktigare roll med hjälp av digitalisering, logistik, nya, hållbara material kombinerat med beteendeförändringar kring återvinning, säger Hein van den Reek.

Konferensen kommer även att handla om vad näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig i form av förväntningar på shoppingupplevelser och om vad pålästa, uppkopplade konsumenter vill ha?

– Förpackningsdesign kan göra hela skillnaden i sociala mediekanaler. Förpackningens betydelse är större än någonsin, det handlar om ekonomi, miljö och funktionalitet, där innehållet alltid är i centrum. Och den ska fungera i alla kanaler, säger Per-Stefan Gersbro.

Konferensen hålls för fjärde året i rad. I år står 16 talare på scen från handel, livsmedelsindustri och förpackningsindustri. 18 olika partnerföretag har hittills bokat plats i utställningen som angränsar till konferensen.

– Vill du få koll på allt nytt inom förpackningsområdet, hur behov och krav på förpackningen förändras och vilka trender som driver på? Vill du veta hur en förpackning kan attrahera, bygga förtroende och stärka relationen med din kund? Då är Pack Point Nordic konferensen för dig.

– Här får du de mest aktuella trenderna, de senaste nyheterna och det som väntar runt hörnet. En idealisk konferens för dig som vill ligga steget före, avslutar den alltid entusiasmerande Per-Stefan Gersbro, som kommer att moderera dagen tillsammans med Packmarknadens Chefredaktör Marcus Petersson.

Program och anmälan hittar du på packpointnordic.se

P.S. Glöm inte anmäla dig till minglet den 15 maj!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121