23948sdkhjf

Blink om nya Ica Maxi: "Barnfamiljens matcity"

Förra veckan kunde Fri Köpenskap berätta att Ica Maxi i Visby blir pilotbutik för ett helt nytt Ica Maxi-koncept som därefter ska rullas ut till övriga Maxi-butiker. Samarbetspartnern är den internationellt erkända designbyrån Blink.

Det kommer att bli ganska stora förändringar, säger Richard Kylberg, konceptansvarig på Blink till Fri Köpenskap.

Exakt hur det nya konceptet kommer att se ut är inte klart men överskriften är ”barnfamiljens stormarknad”.

Nya Ica Maxi-konceptet kommer att handla om maten i centrum och anpassning till omnikanalslösningar.

Maxi-konceptet kan delas upp i tre huvudpunkter.

  • Matglädje.
  • Prylglädje.
  • Prisglädje.

Vi ska göra barnfamiljens matcity. De som inte har mycket pengar ska kunna handla i butiken och de som har mycket pengar ska vilja handla i butiken, berättar Richard Kylberg.

Förutom omfattande visuella förändringar ska konceptet med olika medel förenkla för onlinekunderna samtidigt som kopplingen mellan mat och måltidslösningar förtydligas. Hållbarhet ska genomsyra konceptet och kopplingen mellan specialvaror och mat ska bli tydligare.

Dagligvaruhandeln står inför en förändring med en växande e-handel och förändrade kundbehov. Måltidslösningar växer och storhandeln ser inte ut på samma sätt. Vi behöver hänga med och anpassa oss, säger Moa Lilja, som är handlare i pilotbutiken Ica Maxi Visby till Fri Köpenskap.

I samband med omställningen kommer sortimentet att ses över, och förhoppningen är att vara klar innan påsk 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078