23948sdkhjf

Hennes godis har gått från spisen till rikslansering

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Saray Serray, utbildad apotekare och kost- och friskvårdsexper från Mölndal såg en lucka på godismarknaden - och skred direkt till verket. Måndagen den 13 maj listas hennes godis i över 850 butiker i hela landet.

Nu två och ett halvt år senare listas hennes godis, Wellibites, på alla de stora kedjorna och säljer slut på apoteken. Men det hela började i en mycket mer blygsam skala för två och ett halvt år sedan.

– Min systerdotter var tre år då och skulle precis till att börja äta godis. Men med min kunskap om vad vanligt godis innehåller kände jag att jag inte ville att hon skulle äta det som fanns på marknaden, säger Sara Serray.

Sagt och gjort så började hon att koka ihop sitt eget godis, något som hon aldrig tidigare gjort.

– Men jag hade ju vana vid att labba innan när jag utbildade mig och då fick vi lära oss väldigt mycket om matlagning och näringslära, så intresset har jag alltid haft.

Godiset som idag kommer i tre olika smakvarianter innehåller 40 procent färre kalorier än vanligt godis, är helt sockerfritt, innehåller endast naturliga färgämnen och är enligt Sara Serray det enda godiset på marknaden som innehåller vitaminer och mineraler.

Men en bra produkt är bara halva delen av en lyckad lansering, den måste även nå kunderna. Sara Serray hittade snabbt en mentor som jobbat med godis i 50 år och en fabrik som var intresserade av godiset. Därefter blev hon antagen till ett inkubatorprogram samt fick en mycket erfaren rådgivare, Mats Bejmyr, som har lång erfarenhet av DVH-branschen. Men den kanske allra viktigaste nyckelbiten i Wellibites framgång kan enligt Sara Serray vara en Coop Västs vd Ronnie Wångdahl som redan från början var med på noterna och gav den oprövade godistillverkaren en chans.

– Ronnie är superbra. Han har uppmuntrat mig hur mycket som helst då han ser verkligen till att få in små lokala leverantörer. Jag fick tillgång till fem stormarknader och efter det har det bara exploderat. Jag har fått nypa mig i armen för att det går så himla bra, säger Sara Serray.

– Hamnar man på Coop så betyder det något. Då lyfter andra aktörer på ögonbrynen och frågar sig vad det är för en produkt. Det var verkligen jätteviktigt för mig att hamna på Coop.

Efter lanseringen på Coop i slutet av augusti förra året tog det verkligen fart. Bland annat flera Icahandlare hörde av sig om att ta in godiset och Google serverar nu Wellibites till personalen på sitt huvudkontor. Även apoteken har fått upp ögonen för godiset på grund av dess hälsosamma profil, samt Göteborgs universitet och Umeå universitetssjukhus. Men enligt Sara Serray handlar det inte bara om hur nyttigt godiset är.

– Barn väljer själva det här godiset och de tänker ju inte på näringsinnehåll och annat, utan bara på om det är gott eller inte. Smaken är lika viktig som det hälsosamma, säger hon.

Lanseringen som inleds nu gäller de tre stora kedjorna, Coop, Ica och Axfood samt Kronans apotek och Apoteksgruppen. Apotea och Apoteket hjärtat listade redan Wellibites tidigare. Från och med måndagen den 13 maj kommer även säljbolaget Movement Sales Partner att bearbeta produkten och Wellibites har även etablerat kontakt med en erfaren marknadsbyrå för vidare marknadsföring.

Under den här tiden har Sara Serray fått lära sig allt om entreprenörskap och matproduktion från grunden och idag jobbar hon heltid, nästan 16 timmar om dagen, med en ledig dag i veckan, med att få ut sina produkter på marknaden, och förhoppningvis även kunna ägna sig åt produktutveckling.

– Tiden är ett problem, men jag tycker det är så kul. Första veckan jag var ute i handeln och såg hur folk höll i min påse var en konstig känsla. Det är som att se sin bebis; som jag bara sett i mitt huvud och på datorskärmen helt plötsligt finnas i verkligheten, säger hon.

Mer om: Wellibites
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.272