23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen presenterar idag tillsammans med näringsminister Ibrahim Baylan ett gemensamt hållbarhetsmanifest med åtaganden uppdelad i fem punkter. Åtaganden syftar till att skapa förutsättningarna för en hållbar och livskraftig svensk livsmedelsproduktion.

– Under 1900-talet gjorde livsmedelsindustrin bra, säker mat tillgänglig för miljarder människor. 2000-talets utmaning blir att göra livsmedelsproduktionen klimat- och miljöneutral. Vi är stolta över de insatser våra företag och vår industri redan har gjort men det betyder inte att vi är nöjda. Vi och hela den svenska livsmedelskedjan måste med kraft utöka och påskynda våra insatser för miljön och klimatet, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen i en kommentar.

De fem åtagandena är:

  1. En fossilfri industri. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 ha gått över till fossilfri energi både i vår produktion och i våra transporter.
  2. Halvera matsvinnet. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 halvera matsvinnet i den egna produktionen samt bidra till minskat matsvinn i primärproduktions-, handels- och konsumentled.
  3. Materialåtervinningsbara förpackningar. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 uppnå 100 procent materialåtervinningsbarhet på samtliga förpackningsslag och att arbeta för att uppnå en högre grad av återvunnet material i våra förpackningar.
  4. Goda villkor i leverantörsledet. Vi åtar oss att senast 2020 ha en policy för uppförandekod och arbetsmiljö i våra leverantörsled. Policyn ska följas upp varje år.
  5. Effektivare vattenanvändning. Vi åtar oss att höja effektiviteten på vår vattenanvändning. Vi genomför en kartläggning under 2019 och lovar att ha etablerade effektiviseringsmål till 2020.

Totalt 42 livsmedelsföretag har redan anslutit sig till manifestet.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop lägger ned – på grund av gruva

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Få kunder anmäler prisfusk

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

De är årets europeiska handlare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.611