23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen presenterar idag tillsammans med näringsminister Ibrahim Baylan ett gemensamt hållbarhetsmanifest med åtaganden uppdelad i fem punkter. Åtaganden syftar till att skapa förutsättningarna för en hållbar och livskraftig svensk livsmedelsproduktion.

– Under 1900-talet gjorde livsmedelsindustrin bra, säker mat tillgänglig för miljarder människor. 2000-talets utmaning blir att göra livsmedelsproduktionen klimat- och miljöneutral. Vi är stolta över de insatser våra företag och vår industri redan har gjort men det betyder inte att vi är nöjda. Vi och hela den svenska livsmedelskedjan måste med kraft utöka och påskynda våra insatser för miljön och klimatet, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen i en kommentar.

De fem åtagandena är:

  1. En fossilfri industri. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 ha gått över till fossilfri energi både i vår produktion och i våra transporter.
  2. Halvera matsvinnet. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 halvera matsvinnet i den egna produktionen samt bidra till minskat matsvinn i primärproduktions-, handels- och konsumentled.
  3. Materialåtervinningsbara förpackningar. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 uppnå 100 procent materialåtervinningsbarhet på samtliga förpackningsslag och att arbeta för att uppnå en högre grad av återvunnet material i våra förpackningar.
  4. Goda villkor i leverantörsledet. Vi åtar oss att senast 2020 ha en policy för uppförandekod och arbetsmiljö i våra leverantörsled. Policyn ska följas upp varje år.
  5. Effektivare vattenanvändning. Vi åtar oss att höja effektiviteten på vår vattenanvändning. Vi genomför en kartläggning under 2019 och lovar att ha etablerade effektiviseringsmål till 2020.

Totalt 42 livsmedelsföretag har redan anslutit sig till manifestet.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Astrid och aporna återuppstår

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158