23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen presenterar idag tillsammans med näringsminister Ibrahim Baylan ett gemensamt hållbarhetsmanifest med åtaganden uppdelad i fem punkter. Åtaganden syftar till att skapa förutsättningarna för en hållbar och livskraftig svensk livsmedelsproduktion.

– Under 1900-talet gjorde livsmedelsindustrin bra, säker mat tillgänglig för miljarder människor. 2000-talets utmaning blir att göra livsmedelsproduktionen klimat- och miljöneutral. Vi är stolta över de insatser våra företag och vår industri redan har gjort men det betyder inte att vi är nöjda. Vi och hela den svenska livsmedelskedjan måste med kraft utöka och påskynda våra insatser för miljön och klimatet, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen i en kommentar.

De fem åtagandena är:

  1. En fossilfri industri. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 ha gått över till fossilfri energi både i vår produktion och i våra transporter.
  2. Halvera matsvinnet. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 halvera matsvinnet i den egna produktionen samt bidra till minskat matsvinn i primärproduktions-, handels- och konsumentled.
  3. Materialåtervinningsbara förpackningar. Vi åtar oss att arbeta för att till 2030 uppnå 100 procent materialåtervinningsbarhet på samtliga förpackningsslag och att arbeta för att uppnå en högre grad av återvunnet material i våra förpackningar.
  4. Goda villkor i leverantörsledet. Vi åtar oss att senast 2020 ha en policy för uppförandekod och arbetsmiljö i våra leverantörsled. Policyn ska följas upp varje år.
  5. Effektivare vattenanvändning. Vi åtar oss att höja effektiviteten på vår vattenanvändning. Vi genomför en kartläggning under 2019 och lovar att ha etablerade effektiviseringsmål till 2020.

Totalt 42 livsmedelsföretag har redan anslutit sig till manifestet.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Nyhetsbrev

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Arkiv
Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Nytt samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Dalsspira vill ta in mer kapital

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Plus

Experten
Icas AI-expert: "Vi har full uppbackning för att lyckas"

AI är högt prioriterat hos Ica. Ett step change-område. Så benämner Andreas Ragnarsson sitt nya arbete.

Lokala konstnärer poppar upp i Icabutiken

Återhämtning för Probi

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Coop-vd kan bli årets chef

Chefen har ordet
”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

Stabilt år för dagligvaruhandeln

Axfood drar in kött efter Youtube-avslöjande

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.141