23948sdkhjf

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

Allt mer pris- och kvalitetsmedvetna kan mötas med mer unika produkter och sortiment, menar Anna Ekström från Nielsen.

På onsdagsförmiddagen intervjuades  Nielsens Anna Ekström,Nordic Sales Effectiveness Leader, av Annmarie Palm från Relationista i Nordiske Mediers nyhetsstudio på Retail Experience Live på Kistamässan. Samtalet handlade om konsumtionstrender i dagligvaruhandeln. Se liveintervjuer med flera branschprofiler här.

Anna Ekström tog bland annat fasta på de insikter och data som Nielsen tagit fram i årets upplaga av konsumtionsundersökningen ShopperTrends som kom i mars.

— Det stora som sticker ut i årets undersökning är att kunderna upplever att matpriserna har ökat. Kunden har blivit mer prismedveten och i viss mån gått tillbaka till att handla i storpack och titta mycket på kampanjer och erbjudanden. Singelförpackningar som var trendigt för några år sedan är på väg bort, säger Anna Ekström. 

Förutom att kunden är prismedveten så är många allt mer kvalitetsmedvetna och vill bli inspirerade i butikerna.

— Konsumenterna har höga krav och förväntningar i dag. Ekologiskt har blivit en hygienfaktor i butikerna och något som kunderna förväntar sig ska finnas men som man nödvändigtvis inte vill betala mer för. Vi kunde tvärtom se i undersökningen att viljan att betala mer för ekologiskt minskar men det är fortsatt en bra tillväxt för ekologiskt  EMV. 

Vilken är den största  utmaningen i dagligvaruhandeln i dag? 

— Det stora och tuffa utmaningen för alla är att möta en allt mer pris- och kvalitetsmedveten kund med stora krav. Då skulle butikerna tjäna på att särskilja sig ifrån varandra i högre utsträckning. I dag är kedjorna och i viss mån utbudet väldigt likt i butikerna. Här skulle butikerna kunna arbeta ännu mer  tillsammans med leverantörerna för att också överraska och inspirera kunden och erbjuda mer unika produkter, säger Anna Ekström.

Hon konstaterar dock att svängningarna inte är stor stora i dagligvaruhandeln år från år och konsumenterna tycker om sina dagligvarubutiker även om e-handeln växer och tar marknadsandelar.

— Fortfarande är den största barriärren mot att inte e-handla är att  kunderna vill kunna inspireras, uppleva och klämma och känna, säger Anna Ekström.

Fri Köpenskap sänder live från mässan på Facebook.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062