23948sdkhjf

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Allt mer pris- och kvalitetsmedvetna kan mötas med mer unika produkter och sortiment, menar Anna Ekström från Nielsen.

På onsdagsförmiddagen intervjuades  Nielsens Anna Ekström,Nordic Sales Effectiveness Leader, av Annmarie Palm från Relationista i Nordiske Mediers nyhetsstudio på Retail Experience Live på Kistamässan. Samtalet handlade om konsumtionstrender i dagligvaruhandeln. Se liveintervjuer med flera branschprofiler här.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Anna Ekström tog bland annat fasta på de insikter och data som Nielsen tagit fram i årets upplaga av konsumtionsundersökningen ShopperTrends som kom i mars.

— Det stora som sticker ut i årets undersökning är att kunderna upplever att matpriserna har ökat. Kunden har blivit mer prismedveten och i viss mån gått tillbaka till att handla i storpack och titta mycket på kampanjer och erbjudanden. Singelförpackningar som var trendigt för några år sedan är på väg bort, säger Anna Ekström. 

Förutom att kunden är prismedveten så är många allt mer kvalitetsmedvetna och vill bli inspirerade i butikerna.

— Konsumenterna har höga krav och förväntningar i dag. Ekologiskt har blivit en hygienfaktor i butikerna och något som kunderna förväntar sig ska finnas men som man nödvändigtvis inte vill betala mer för. Vi kunde tvärtom se i undersökningen att viljan att betala mer för ekologiskt minskar men det är fortsatt en bra tillväxt för ekologiskt  EMV. 

Vilken är den största  utmaningen i dagligvaruhandeln i dag? 

— Det stora och tuffa utmaningen för alla är att möta en allt mer pris- och kvalitetsmedveten kund med stora krav. Då skulle butikerna tjäna på att särskilja sig ifrån varandra i högre utsträckning. I dag är kedjorna och i viss mån utbudet väldigt likt i butikerna. Här skulle butikerna kunna arbeta ännu mer  tillsammans med leverantörerna för att också överraska och inspirera kunden och erbjuda mer unika produkter, säger Anna Ekström.

Läs också: Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

Hon konstaterar dock att svängningarna inte är stor stora i dagligvaruhandeln år från år och konsumenterna tycker om sina dagligvarubutiker även om e-handeln växer och tar marknadsandelar.

— Fortfarande är den största barriärren mot att inte e-handla är att  kunderna vill kunna inspireras, uppleva och klämma och känna, säger Anna Ekström.

Fri Köpenskap sänder live från mässan på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

City Gross cateringförvandling ger effekt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop lägger ned – på grund av gruva

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Få kunder anmäler prisfusk

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Ica säljer Hemtex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149