23948sdkhjf

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Allt mer pris- och kvalitetsmedvetna kan mötas med mer unika produkter och sortiment, menar Anna Ekström från Nielsen.

På onsdagsförmiddagen intervjuades  Nielsens Anna Ekström,Nordic Sales Effectiveness Leader, av Annmarie Palm från Relationista i Nordiske Mediers nyhetsstudio på Retail Experience Live på Kistamässan. Samtalet handlade om konsumtionstrender i dagligvaruhandeln. Se liveintervjuer med flera branschprofiler här.

Läs också: 41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Anna Ekström tog bland annat fasta på de insikter och data som Nielsen tagit fram i årets upplaga av konsumtionsundersökningen ShopperTrends som kom i mars.

— Det stora som sticker ut i årets undersökning är att kunderna upplever att matpriserna har ökat. Kunden har blivit mer prismedveten och i viss mån gått tillbaka till att handla i storpack och titta mycket på kampanjer och erbjudanden. Singelförpackningar som var trendigt för några år sedan är på väg bort, säger Anna Ekström. 

Förutom att kunden är prismedveten så är många allt mer kvalitetsmedvetna och vill bli inspirerade i butikerna.

— Konsumenterna har höga krav och förväntningar i dag. Ekologiskt har blivit en hygienfaktor i butikerna och något som kunderna förväntar sig ska finnas men som man nödvändigtvis inte vill betala mer för. Vi kunde tvärtom se i undersökningen att viljan att betala mer för ekologiskt minskar men det är fortsatt en bra tillväxt för ekologiskt  EMV. 

Vilken är den största  utmaningen i dagligvaruhandeln i dag? 

— Det stora och tuffa utmaningen för alla är att möta en allt mer pris- och kvalitetsmedveten kund med stora krav. Då skulle butikerna tjäna på att särskilja sig ifrån varandra i högre utsträckning. I dag är kedjorna och i viss mån utbudet väldigt likt i butikerna. Här skulle butikerna kunna arbeta ännu mer  tillsammans med leverantörerna för att också överraska och inspirera kunden och erbjuda mer unika produkter, säger Anna Ekström.

Läs också: Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

Hon konstaterar dock att svängningarna inte är stor stora i dagligvaruhandeln år från år och konsumenterna tycker om sina dagligvarubutiker även om e-handeln växer och tar marknadsandelar.

— Fortfarande är den största barriärren mot att inte e-handla är att  kunderna vill kunna inspireras, uppleva och klämma och känna, säger Anna Ekström.

Fri Köpenskap sänder live från mässan på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Coop-butik försenas – öppnar tidigast hösten 2021

Axfood tecknar avtal med Softone

På nytt jobb
Hon blir vd för Findus Sverige

Ica Maxi fermenterar frukt och grönt – skapar växtnäring som säljs i butik

Nu kan butiken sälja lokalproducerad växtnäring på flaska och dunk.

41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Servicehandeln svalnar av

Arkiv

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

Atria ökade både försäljning och omsättning

Krönika
Dags att skrota hela kampanjsystemet

Sydgrönt med ny fabrik i Bjuv

Plus

Dagligvarugalan
Här ger kundernas behov direkt eko i hyllorna

Fri Köpenskap besökte ekovinnaren på årets Dagligvarugala.

1

Kvantum-butik satsar miljoner – mer butiksyta till frukt

"Bioteknik" får kunderna att välja bort fisk

Flygfyren borrar ned överskottsvärme: ”Största investeringen sedan 2012”

Ica Kvantum Flygfyren gör en kraftig investering för att ta vara på överskottsvärme.

Så fungerar Icas nya städrobot

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

Köer till Lidls 190:e butik

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

De ska samla in mer plast än de säljer

Fåddman investerar och satsar på export

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.194