23948sdkhjf

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Allt mer pris- och kvalitetsmedvetna kan mötas med mer unika produkter och sortiment, menar Anna Ekström från Nielsen.

På onsdagsförmiddagen intervjuades  Nielsens Anna Ekström,Nordic Sales Effectiveness Leader, av Annmarie Palm från Relationista i Nordiske Mediers nyhetsstudio på Retail Experience Live på Kistamässan. Samtalet handlade om konsumtionstrender i dagligvaruhandeln. Se liveintervjuer med flera branschprofiler här.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Anna Ekström tog bland annat fasta på de insikter och data som Nielsen tagit fram i årets upplaga av konsumtionsundersökningen ShopperTrends som kom i mars.

— Det stora som sticker ut i årets undersökning är att kunderna upplever att matpriserna har ökat. Kunden har blivit mer prismedveten och i viss mån gått tillbaka till att handla i storpack och titta mycket på kampanjer och erbjudanden. Singelförpackningar som var trendigt för några år sedan är på väg bort, säger Anna Ekström. 

Förutom att kunden är prismedveten så är många allt mer kvalitetsmedvetna och vill bli inspirerade i butikerna.

— Konsumenterna har höga krav och förväntningar i dag. Ekologiskt har blivit en hygienfaktor i butikerna och något som kunderna förväntar sig ska finnas men som man nödvändigtvis inte vill betala mer för. Vi kunde tvärtom se i undersökningen att viljan att betala mer för ekologiskt minskar men det är fortsatt en bra tillväxt för ekologiskt  EMV. 

Vilken är den största  utmaningen i dagligvaruhandeln i dag? 

— Det stora och tuffa utmaningen för alla är att möta en allt mer pris- och kvalitetsmedveten kund med stora krav. Då skulle butikerna tjäna på att särskilja sig ifrån varandra i högre utsträckning. I dag är kedjorna och i viss mån utbudet väldigt likt i butikerna. Här skulle butikerna kunna arbeta ännu mer  tillsammans med leverantörerna för att också överraska och inspirera kunden och erbjuda mer unika produkter, säger Anna Ekström.

Läs också: Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

Hon konstaterar dock att svängningarna inte är stor stora i dagligvaruhandeln år från år och konsumenterna tycker om sina dagligvarubutiker även om e-handeln växer och tar marknadsandelar.

— Fortfarande är den största barriärren mot att inte e-handla är att  kunderna vill kunna inspireras, uppleva och klämma och känna, säger Anna Ekström.

Fri Köpenskap sänder live från mässan på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186