23948sdkhjf

Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Allt mer pris- och kvalitetsmedvetna kan mötas med mer unika produkter och sortiment, menar Anna Ekström från Nielsen.

På onsdagsförmiddagen intervjuades  Nielsens Anna Ekström,Nordic Sales Effectiveness Leader, av Annmarie Palm från Relationista i Nordiske Mediers nyhetsstudio på Retail Experience Live på Kistamässan. Samtalet handlade om konsumtionstrender i dagligvaruhandeln. Se liveintervjuer med flera branschprofiler här.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Anna Ekström tog bland annat fasta på de insikter och data som Nielsen tagit fram i årets upplaga av konsumtionsundersökningen ShopperTrends som kom i mars.

— Det stora som sticker ut i årets undersökning är att kunderna upplever att matpriserna har ökat. Kunden har blivit mer prismedveten och i viss mån gått tillbaka till att handla i storpack och titta mycket på kampanjer och erbjudanden. Singelförpackningar som var trendigt för några år sedan är på väg bort, säger Anna Ekström. 

Förutom att kunden är prismedveten så är många allt mer kvalitetsmedvetna och vill bli inspirerade i butikerna.

— Konsumenterna har höga krav och förväntningar i dag. Ekologiskt har blivit en hygienfaktor i butikerna och något som kunderna förväntar sig ska finnas men som man nödvändigtvis inte vill betala mer för. Vi kunde tvärtom se i undersökningen att viljan att betala mer för ekologiskt minskar men det är fortsatt en bra tillväxt för ekologiskt  EMV. 

Vilken är den största  utmaningen i dagligvaruhandeln i dag? 

— Det stora och tuffa utmaningen för alla är att möta en allt mer pris- och kvalitetsmedveten kund med stora krav. Då skulle butikerna tjäna på att särskilja sig ifrån varandra i högre utsträckning. I dag är kedjorna och i viss mån utbudet väldigt likt i butikerna. Här skulle butikerna kunna arbeta ännu mer  tillsammans med leverantörerna för att också överraska och inspirera kunden och erbjuda mer unika produkter, säger Anna Ekström.

Läs också: Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

Hon konstaterar dock att svängningarna inte är stor stora i dagligvaruhandeln år från år och konsumenterna tycker om sina dagligvarubutiker även om e-handeln växer och tar marknadsandelar.

— Fortfarande är den största barriärren mot att inte e-handla är att  kunderna vill kunna inspireras, uppleva och klämma och känna, säger Anna Ekström.

Fri Köpenskap sänder live från mässan på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131