23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Den japanska teknologiinvesteraren Softbank går via Visionsfonden, som drivs med Saudiarabien, in med motsvarande över en miljard kronor i den indiska online-dagligvaruaktören Grofers.

Totalt väntas e-handelssatsningens senaste kapitalrunda ta in mer än 200 miljoner dollar med merparten av investeringen från Visionsfonden, enligt ett pressmeddelande. Andra deltagare är Silicon Valley-investeraren Sequoia Capital och KTB. Efter rundans slutförande väntas bolagsvärdet landa kring 1 miljard dollar.

Den indiska marknaden för e-handel är under kraftig expansion med ett antal storbolag inblandade. Amazon, Walmart-kontrollerade Flipkart och Alibaba-backade Big Basket är några av de dominerande bolagen som tampas om en dagligvarumarknad med 600 miljarder dollar i omsättning per år online.

Den beräknade tillväxttakten är dessutom på i snitt 55 procent per år till och
med 2021, enligt analysfirman Tech Sci.

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap liveintervjuar flera branschprofiler på Retail Experience på Kistamässan i dag, torsdag?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|