23948sdkhjf

Stora Coop räds inte nya Maxi-konceptet: ”Mer rädd för Lidl”

Ica Maxi i Visby på Gotland ska som Fri Köpenskap tidigare berättat bli testbutik för Ica Maxis nya butikskoncept som bland annat kommer att fokusera på omnikanal-lösningar och färdigmat. Det internationellt erkända designföretaget Blink som till vardags jobbar med aktörer som Albert Heijn, Tesco och Alibaba ska hjälpa till att ta fram konceptet.

Ett stenkast från butiken ligger fullblodskonkurrenten Stora Coop som är dragloket i Coops snabbast växande förening, Coop Gotland. Butikschefen Markus Wahlgren har respekt för det nya Maxi-konceptet men menar att nyheten knappast kom som någon chock.

De gör ju ett x antal miljoner i vinst och är i behov av att byta kylarna och frysarna så att det skulle komma en storsatsning snart har vi räknat med. Renoverar man en sådan stor butik och dessutom genomgår ett generationsskifte så passar man ju på att lyfta in allt det senaste, säger han till Fri Köpenskap.

Ica Maxi i Visby nettoomsatte 368 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 9,7 miljoner kronor enligt den senast tillgängliga årsredovisningen.

Vi har respekt för den nya satsningen och med en nyrenoverad konkurrent så kommer vi att tvingas vässa oss ännu mer. Vi välkomnar att de tänker satsa på närproducerat. Det tjänar hela Gotland på, säger Markus Wahlgren.

Men nya onlinelösningar och måltidslösningar till trots så är det inte Ica Maxi som skrämmer mest.

Coop är på tårna online också, jag är mer rädd för Lidl som planerar att etablera sig på Gotland 2020. Är man inte skraj för Lidl så är man ute och cyklar.

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap liveintervjuar flera branschprofiler på Retail Experience på Kistamässan i dag, torsdag?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08