23948sdkhjf

Handlarparet som vågade satsa: Historiskt lyft i anrik butik

Här är handlarparet som lyfter taket och vågar satsa. Rickard Johnson och Ann Nilsson har investerat sammanlagt 30 miljoner kronor i sin butik Ica Supermarket Smedby i Norrköping.

Rickard Johnson är tredje generationens handlare, och historien är nästan lika viktig som framtiden för honom.

När butiken i Smedby nyöppnades efter en omfattande om- och tillbyggnad den 20 mars var datumet valt med omsorg. Det var på dagen 80 år efter att hans farföräldrar Ragnar och Svea Johnson öppnade familjens första livsmedelsbutik på Nygatan 8 i Norrköping.

Vid den högtidliga invigningsceremonin klipptes dessutom bandet av farfaderns första medarbetare Arne, som nu hunnit fylla 93.

Rickard och Ann har drivit butiken i Norrköpingsförorten Smedby sedan 2003, och har funderat över möjligheten att bygga ut i åtminstone 10 år.

För fyra år sedan blev det möjligt, då de kunde köpa loss fastigheten.
I augusti förra året började om- och tillbyggnaden, som till slut blev klar i mars.

Det har gjort satsningen speciell, berättar Rickard Johnson. Vi har lagt 20 miljoner kronor på fastigheten och 10 miljoner på butiken.

Det är stora pengar för en butik som i dagsläget omsätter 54 miljoner kronor.

Vi har gjort en försiktig kalkyl att öka omsättningen med 30 procent till 65 miljoner, men målet är 75 miljoner, säger Rickard Johnson.

Utmaningen är att få kunderna att välja butiken före konkurrenterna. Det finns flera betydligt större butiker i närliggande områden. För att vara med i konkurrensen har butiken anslutit sig till Icas onlinesystem, och har en e-handelsandel på 5,6 procent med eget plock.

Det går bra, säger han.

Rickard och Ann har som många andra i branschen valt att satsa hårt på färskvaror, vegetariskt och ekologiskt vid nysatsningar. Den nya deliavdelningen, med ett brett utbud av delikatesser och färdigmat, har med en blinkning till historien fått namnet ”Ragnars Deli” och farfaderns porträtt vakar över avdelningen.

Utbyggnaden, där butiksytan ökar med 70 procent till 840 kvadratmeter, ger också möjlighet att göra butiken luftigare och mer inbjudande.

Vi vill ge utrymme för kunderna.

I den nya delen är dessutom takhöjden hela sju meter, och handlarparet har valt egna inredningslösningar som i alla delar inte helt följer Icas standard.

Ombyggnaden har inneburit en hel del utmaningar. Under vintern fick de till exempel flytta ut kolonialvarorna i ett tält utanför butiken.

Det är inte så vanligt, men vi var tvungna att göra det, säger han.

Men nu är invigningen avklarad och affärerna rullar på.

Vi följer vår dröm. Vi är j-ligt stolta över vad vi har åstadkommit, säger Rickard Jonsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109