23948sdkhjf

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är i särklass viktigast bland konsumenter som handlar livsmedel på nätet. Det visar E-handelsbarometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. 57 procent tycker att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent.

Läs också: Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Vad blir fokus för dagligvarukedjorna inom hållbarhet i leveranser?

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

– Effektiv ruttplanering och så bra packningsgrad som möjligt i lastbilarna. Detta även när det gäller emballagen.

Enligt E-handelsbarometern ökade livsmedelshandeln på nätet med 19 procent under första kvartalet. En snabb ökning men ändå en besvikelse enligt Arne Andersson. Totalt står dagligvaruhandeln som bekant och stampar på en så låg e-handelsandel som 2 procent.

– De borde kunna växa betydligt snabbare men jag tror att det är på gång i takt med att click and collect ökar, konstaterar han.

Ica planerar sin andra darkstore, Hemköp förbereder en e-handelslösning för handlarna och Coop håller på att rulla ut sitt hämta-koncept runtom i landet. Med pick and collect förbättras lönsamheten i e-handeln och därmed aktörernas vilja att öka marknadsföringen.

– Det går inte att driva e-handeln med vänsterhanden längre, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop lägger ned – på grund av gruva

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Coop börjar med hundparkeringar

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

Ica säljer Hemtex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177