23948sdkhjf

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är i särklass viktigast bland konsumenter som handlar livsmedel på nätet. Det visar E-handelsbarometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. 57 procent tycker att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent.

Läs också: Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Vad blir fokus för dagligvarukedjorna inom hållbarhet i leveranser?

Läs också: Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

– Effektiv ruttplanering och så bra packningsgrad som möjligt i lastbilarna. Detta även när det gäller emballagen.

Enligt E-handelsbarometern ökade livsmedelshandeln på nätet med 19 procent under första kvartalet. En snabb ökning men ändå en besvikelse enligt Arne Andersson. Totalt står dagligvaruhandeln som bekant och stampar på en så låg e-handelsandel som 2 procent.

– De borde kunna växa betydligt snabbare men jag tror att det är på gång i takt med att click and collect ökar, konstaterar han.

Ica planerar sin andra darkstore, Hemköp förbereder en e-handelslösning för handlarna och Coop håller på att rulla ut sitt hämta-koncept runtom i landet. Med pick and collect förbättras lönsamheten i e-handeln och därmed aktörernas vilja att öka marknadsföringen.

– Det går inte att driva e-handeln med vänsterhanden längre, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156