23948sdkhjf

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är i särklass viktigast bland konsumenter som handlar livsmedel på nätet. Det visar E-handelsbarometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. 57 procent tycker att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent.

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Vad blir fokus för dagligvarukedjorna inom hållbarhet i leveranser?

– Effektiv ruttplanering och så bra packningsgrad som möjligt i lastbilarna. Detta även när det gäller emballagen.

Enligt E-handelsbarometern ökade livsmedelshandeln på nätet med 19 procent under första kvartalet. En snabb ökning men ändå en besvikelse enligt Arne Andersson. Totalt står dagligvaruhandeln som bekant och stampar på en så låg e-handelsandel som 2 procent.

– De borde kunna växa betydligt snabbare men jag tror att det är på gång i takt med att click and collect ökar, konstaterar han.

Ica planerar sin andra darkstore, Hemköp förbereder en e-handelslösning för handlarna och Coop håller på att rulla ut sitt hämta-koncept runtom i landet. Med pick and collect förbättras lönsamheten i e-handeln och därmed aktörernas vilja att öka marknadsföringen.

– Det går inte att driva e-handeln med vänsterhanden längre, säger Arne Andersson.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111