23948sdkhjf

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är i särklass viktigast bland konsumenter som handlar livsmedel på nätet. Det visar E-handelsbarometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. 57 procent tycker att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Vad blir fokus för dagligvarukedjorna inom hållbarhet i leveranser?

Läs också: 35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

– Effektiv ruttplanering och så bra packningsgrad som möjligt i lastbilarna. Detta även när det gäller emballagen.

Enligt E-handelsbarometern ökade livsmedelshandeln på nätet med 19 procent under första kvartalet. En snabb ökning men ändå en besvikelse enligt Arne Andersson. Totalt står dagligvaruhandeln som bekant och stampar på en så låg e-handelsandel som 2 procent.

– De borde kunna växa betydligt snabbare men jag tror att det är på gång i takt med att click and collect ökar, konstaterar han.

Ica planerar sin andra darkstore, Hemköp förbereder en e-handelslösning för handlarna och Coop håller på att rulla ut sitt hämta-koncept runtom i landet. Med pick and collect förbättras lönsamheten i e-handeln och därmed aktörernas vilja att öka marknadsföringen.

– Det går inte att driva e-handeln med vänsterhanden längre, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Här kommer Lidls nästa butik

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138