23948sdkhjf

85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hållbar produktion och leverans inom e-handel är i särklass viktigast bland konsumenter som handlar livsmedel på nätet. Det visar E-handelsbarometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. 57 procent tycker att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent.

Läs också: Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Vad blir fokus för dagligvarukedjorna inom hållbarhet i leveranser?

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

– Effektiv ruttplanering och så bra packningsgrad som möjligt i lastbilarna. Detta även när det gäller emballagen.

Enligt E-handelsbarometern ökade livsmedelshandeln på nätet med 19 procent under första kvartalet. En snabb ökning men ändå en besvikelse enligt Arne Andersson. Totalt står dagligvaruhandeln som bekant och stampar på en så låg e-handelsandel som 2 procent.

– De borde kunna växa betydligt snabbare men jag tror att det är på gång i takt med att click and collect ökar, konstaterar han.

Ica planerar sin andra darkstore, Hemköp förbereder en e-handelslösning för handlarna och Coop håller på att rulla ut sitt hämta-koncept runtom i landet. Med pick and collect förbättras lönsamheten i e-handeln och därmed aktörernas vilja att öka marknadsföringen.

– Det går inte att driva e-handeln med vänsterhanden längre, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148