23948sdkhjf

Få kunder anmäler prisfusk

| Av Helen Preutz/TT | Tipsa redaktionen

Två påsar ruccolasallad för 40 kronor — är det billigt eller dyrt? Det beror såklart på innehållets vikt.

Läs också: CBS vd i en stor intervju om priserna: ”Sänker vi inte så finns vi inte”

Men trots att det är ett lagkrav struntar många matbutiker i att ange kilopris.

Färdigförpackad sallad, exotiska frukter och grönsaker som mango och avokado hör till varor som ofta prissätts styckvis och saknar angivet kilopris. Det innebär att kunden själv får gå till vågen för att få fram kilopriset.

– Jag tror att kilopriset kan verka avskräckande. Vill man sälja mer av den dyra varan är det ju osmart att sätta ut kilopriset, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter.

Vid torghandel är det extra vanligt att försäljare anger priset på frukt och grönsaker per styck i stället för per kilo eller liter.

Läs också: Svårt att hitta hållbart kött

Enligt prisinformationslagen måste dock priset för en produkt per kilo, liter, meter eller "annat vanligen använt mått för produkten" anges.

Men trots att många försäljare uppenbarligen bryter mot lagen väljer att färre att anmäla prisfusket, säger Maria Wiezell.

– Nu känns det som att vi har accepterat att mango och avokado säljs med styckpris. Vi konsumenter har nog glömt bort att vi har rätt att få veta kilopriset också.

Att benägenheten att anmäla har minskat tror hon beror på en rad faktorer. Till exempel har matpriserna sjunkit i förhållande till exempel boendepriserna. Svenskarnas resande kan också tänkas påverka då andra länder inte har samma krav på prisinformation.

Läs också: Coop ”Netto” mycket billigare än Stora Coop: ”Varför ska man ens gå dit?”

Men Maria Wiezell skulle gärna se att fler faktiskt skickade in en anmälan när de upptäckte prisfusk.

– Ju flitigare vi som konsumenter är med att anmäla, ju större incitament har Konsumentverket att agera, eftersom de vill agera i sådant som stör konsumenterna mest, säger hon.

Enligt Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, får myndigheten in mellan fem och tio anmälningar i månaden gällande felaktig prisinformation.

Butiker som fortsätter att bryta mot prisinformationslagen kan straffas med vite eller böter.

Läs också: Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

– Det som kan hända är att vi öppnar ett ärende mot företaget, i de flesta fall den enskilda butiken, och uppmärksammar dem på de brister som verkar finnas. I de flesta fall väljer företaget att rätta sig och således blir det inga andra följder, säger Anna Lindström.

Skulle butiken inte rätta sig eller om parterna tolkar lagen på olika sätt kan Konsumentombudsmannen förelägga företaget att rätta sin marknadsföring, vilket är förenat med vite. Företaget kan även dömas till böter i Patent- och marknadsdomstolen. I praktiken är det mycket ovanligt att det senare händer.

– Det är ingenting i närtid som rör livsmedel och jämförpris, säger Anna Lindström.

Fakta: Prisinformationslagen

  • Priset för en vara ska anges dels per förpackning, dels per kilo, liter, meter eller det mått som används för varan.

  • För varor som säljs i lösvikt räcker det med jämförpris, men det ska finnas möjlighet att ta reda på kostnaden innan betalningen sker.

  • Jämförpriset är till för att du som konsument på ett enkelt sätt ska kunna jämföra olika varor och se vilken som är billigast oavsett förpackningsstorlek.

Källa: Hallå Konsument

Källa: TT
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hajens hjältar hyllades

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Efter framgångsrika pilottester – nu slår Coop på stora trumman.

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nyhetsbrev

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Arkiv

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Nya regler, canabinoider och matfusk

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Coop Värmland flyttar flytten

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Så agerar kunderna online

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Här nyöppnar Coop i Bureå

De vann Lidls hållbarhetspris

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.191