23948sdkhjf

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det första kvartalet 2019 har varit ett försiktigt sådant för de svenska livsmedelsföretagen som visar en mer eller mindre oförändrad försäljning på hemma- respektive exportmarknaden, det framgår av Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev.

Läs också: Det svenska julbordet blir grönare

Företagens kostnader för insatsvaror fortsatte att öka och den svåra torkan påverkar fortfarande råvarupriserna, samtidigt som företagen också tyngs ner av den svaga kronan som sedan årsskiftet försvagats med 6 procent gentemot euron och 7 procent mot den amerikanska dollarn.

– Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

I Konjunkturbrevet har Livsmedelsföretagen även passat på fråga sina medlemsföretag om den svenska industrins styrkor respektive svagheter. I topp tre av styrkorna listades i fallande ordning rättssäkerhet, politisk stabilitet samt trendkänsliga konsumenter.

– Rättssäkerhet och politisk stabilitet är grundläggande förutsättningar för att driva företag och en stor del av förklaringen bakom Sveriges framgångar de senaste hundra åren. Det är faktorer som är lätta för oss i Sverige att ta för givet, men många av våra medlemmar är verksamma i länder med mer eller mindre godtycklig lagtillämpning och det är extremt utmanande, säger Carl Eckerdal.

Bland svagheterna listade företagen Sveriges utanförskap från euron, arbetskraftskostnader och det geografiska läget som de största svagheterna gentemot konkurrerande länder.

– Ska man ha höga arbetskraftskostnader och stora löneökningar måste de matchas av ökningar i produktivitet. Tyvärr ser vi sedan ett antal år tillbaka att produktivitetsökningen avtar, och i kombination med hård konkurrens från låglöneländer blir detta en giftig cocktail för industrin, säger Carl Eckerdahl.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så agerar kunderna online

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Arkiv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

De vann Lidls hållbarhetspris

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.163