23948sdkhjf

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det första kvartalet 2019 har varit ett försiktigt sådant för de svenska livsmedelsföretagen som visar en mer eller mindre oförändrad försäljning på hemma- respektive exportmarknaden, det framgår av Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Företagens kostnader för insatsvaror fortsatte att öka och den svåra torkan påverkar fortfarande råvarupriserna, samtidigt som företagen också tyngs ner av den svaga kronan som sedan årsskiftet försvagats med 6 procent gentemot euron och 7 procent mot den amerikanska dollarn.

– Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

I Konjunkturbrevet har Livsmedelsföretagen även passat på fråga sina medlemsföretag om den svenska industrins styrkor respektive svagheter. I topp tre av styrkorna listades i fallande ordning rättssäkerhet, politisk stabilitet samt trendkänsliga konsumenter.

– Rättssäkerhet och politisk stabilitet är grundläggande förutsättningar för att driva företag och en stor del av förklaringen bakom Sveriges framgångar de senaste hundra åren. Det är faktorer som är lätta för oss i Sverige att ta för givet, men många av våra medlemmar är verksamma i länder med mer eller mindre godtycklig lagtillämpning och det är extremt utmanande, säger Carl Eckerdal.

Bland svagheterna listade företagen Sveriges utanförskap från euron, arbetskraftskostnader och det geografiska läget som de största svagheterna gentemot konkurrerande länder.

– Ska man ha höga arbetskraftskostnader och stora löneökningar måste de matchas av ökningar i produktivitet. Tyvärr ser vi sedan ett antal år tillbaka att produktivitetsökningen avtar, och i kombination med hård konkurrens från låglöneländer blir detta en giftig cocktail för industrin, säger Carl Eckerdahl.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Klart för ny Coop

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127