23948sdkhjf

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Det första kvartalet 2019 har varit ett försiktigt sådant för de svenska livsmedelsföretagen som visar en mer eller mindre oförändrad försäljning på hemma- respektive exportmarknaden, det framgår av Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev.

Företagens kostnader för insatsvaror fortsatte att öka och den svåra torkan påverkar fortfarande råvarupriserna, samtidigt som företagen också tyngs ner av den svaga kronan som sedan årsskiftet försvagats med 6 procent gentemot euron och 7 procent mot den amerikanska dollarn.

– Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

I Konjunkturbrevet har Livsmedelsföretagen även passat på fråga sina medlemsföretag om den svenska industrins styrkor respektive svagheter. I topp tre av styrkorna listades i fallande ordning rättssäkerhet, politisk stabilitet samt trendkänsliga konsumenter.

– Rättssäkerhet och politisk stabilitet är grundläggande förutsättningar för att driva företag och en stor del av förklaringen bakom Sveriges framgångar de senaste hundra åren. Det är faktorer som är lätta för oss i Sverige att ta för givet, men många av våra medlemmar är verksamma i länder med mer eller mindre godtycklig lagtillämpning och det är extremt utmanande, säger Carl Eckerdal.

Bland svagheterna listade företagen Sveriges utanförskap från euron, arbetskraftskostnader och det geografiska läget som de största svagheterna gentemot konkurrerande länder.

– Ska man ha höga arbetskraftskostnader och stora löneökningar måste de matchas av ökningar i produktivitet. Tyvärr ser vi sedan ett antal år tillbaka att produktivitetsökningen avtar, och i kombination med hård konkurrens från låglöneländer blir detta en giftig cocktail för industrin, säger Carl Eckerdahl.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Willys vd: “Med Willys Hemma kommer vi åt mer centrala och mindre lägen”
Nu stänger Icabutiken i Rimforsa
Hon blir chef för pappas gamla butik
Ny vd på Svenska Retursystem
Tre år efter Nettoaffären: Det har hänt med butikerna
Kai Gyllström går från Arla till Atria
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.094