23948sdkhjf

”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström i en krönika om att verka inom en industri som inte varit särskilt förändringsbenägen.

Den första supermarketbutiken med självbetjäning, Piggly Wiggly, öppnades av Clarence Saunders i Memphis, Tennessee 1916. Vi har nu alla levt på samma affärsmodell i 103 år utan några större förändringar i grunden, förutom yta och utbud, om man förenklar rejält.

Läs också: Butikschef: Nytt läge i personalgruppen om förskolorna stänger

E-handeln har gjort sitt intåg men frågan är om det hittills mest är samma modell, men i en ny kanal. Digitaliseringen handlar inte om att beställa maten i en app. Digitaliseringen för mig handlar om vad vi gör med vår kunddata för att förbättra för våra kunder och för vår kära planet.

Vi har förmånen att arbeta med mat. En marknad som motsvarar 20 procent av global BNP. Det betyder att vi både har möjligheter och ett ansvar att driva förändring. Mat styr våra liv och livet på vår planet. Hur kombinerar vi det faktum att 38 miljoner människor dör i kroniska sjukdomar med data över vad vi äter? Jag är övertygad om att vi med rätt verktyg skulle kunna använda vår data för att se till att vi äter bättre och på så vis minskar risken för att bli sjuka.

Vi vet att behovet av mat globalt kommer öka med 60 procent till år 2050. Frågan är hur vi använder den data vi har för att optimera produktionen. Tar man samtidigt in att 30 procent av alla växthusgaser kommer från matproduktion då blir frågan – hur nyttjar vi data om våra matbeteenden i dag för att förbättra vår vardag imorgon? Låt oss också komma ihåg att en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts och att 33 procent av all odlingsbar areal har försvunnit.

Kan vi med den data vi har förändra den här situationen? Ja. Vårt uppdrag blir att förändra en gammal värdekedja och på så vis undvika att planeten blir kroniskt sjuk. Vi har en otroligt ljus framtid framför oss om vi använder den data som vi redan äger på ett intelligent vis.

Läs också: Coop öppnar ny butik – prisvärdhet i fokus

Det här låter kanske enkelt. Men det kommer att innebära stora investeringar och snabba förändringar i en bransch som lever hyfsat gott på en 103 år gammal affärsmodell. Jag tror inte vi ska måla upp några skräckscenarier. Men vi har blivit för bekväma och jag tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt när jag konstaterar att hela vår industri från ax till limpa hela vägen förbi frukostbordet och ned i magen, inte är så värst förändringsbenägen.

Näringslivet brukar lägga runt 4 procent av omsättningen på forskning och utveckling. Amazon som många spår bli en stor konkurrent på sikt satsade 30 miljarder dollar på R&D de senaste 12 månaderna. Det är ungefär vad dagligvarumarknaden i Sverige omsatte under samma period.

Samtidigt satsar vår värdekedja futtiga 0,25 procent globalt. Det är ett tydligt tecken på vår bekvämlighet. Vi måste göra mer! Vi sitter på data som avsevärt kan förbättra för våra kunder, för vår kära planet och för våra resultat.
Data är för mat vad bredband var för media!

Christian Wijkström, vd på Coop Butiker & Stormarknader

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Ny storfusion på gång inom Coop

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Arkiv

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nu värderas Ica och Axfood högre

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Coronaviruset
Systembolaget begränsar öppettider: ”Måste få tid att fylla på hyllorna”

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.172