23948sdkhjf

”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström i en krönika om att verka inom en industri som inte varit särskilt förändringsbenägen.

Den första supermarketbutiken med självbetjäning, Piggly Wiggly, öppnades av Clarence Saunders i Memphis, Tennessee 1916. Vi har nu alla levt på samma affärsmodell i 103 år utan några större förändringar i grunden, förutom yta och utbud, om man förenklar rejält.

Läs också: CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

E-handeln har gjort sitt intåg men frågan är om det hittills mest är samma modell, men i en ny kanal. Digitaliseringen handlar inte om att beställa maten i en app. Digitaliseringen för mig handlar om vad vi gör med vår kunddata för att förbättra för våra kunder och för vår kära planet.

Vi har förmånen att arbeta med mat. En marknad som motsvarar 20 procent av global BNP. Det betyder att vi både har möjligheter och ett ansvar att driva förändring. Mat styr våra liv och livet på vår planet. Hur kombinerar vi det faktum att 38 miljoner människor dör i kroniska sjukdomar med data över vad vi äter? Jag är övertygad om att vi med rätt verktyg skulle kunna använda vår data för att se till att vi äter bättre och på så vis minskar risken för att bli sjuka.

Vi vet att behovet av mat globalt kommer öka med 60 procent till år 2050. Frågan är hur vi använder den data vi har för att optimera produktionen. Tar man samtidigt in att 30 procent av alla växthusgaser kommer från matproduktion då blir frågan – hur nyttjar vi data om våra matbeteenden i dag för att förbättra vår vardag imorgon? Låt oss också komma ihåg att en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts och att 33 procent av all odlingsbar areal har försvunnit.

Kan vi med den data vi har förändra den här situationen? Ja. Vårt uppdrag blir att förändra en gammal värdekedja och på så vis undvika att planeten blir kroniskt sjuk. Vi har en otroligt ljus framtid framför oss om vi använder den data som vi redan äger på ett intelligent vis.

Läs också: Sommarstängt på Netto – fortfarande oklart vilka butiker som blir kvar

Det här låter kanske enkelt. Men det kommer att innebära stora investeringar och snabba förändringar i en bransch som lever hyfsat gott på en 103 år gammal affärsmodell. Jag tror inte vi ska måla upp några skräckscenarier. Men vi har blivit för bekväma och jag tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt när jag konstaterar att hela vår industri från ax till limpa hela vägen förbi frukostbordet och ned i magen, inte är så värst förändringsbenägen.

Näringslivet brukar lägga runt 4 procent av omsättningen på forskning och utveckling. Amazon som många spår bli en stor konkurrent på sikt satsade 30 miljarder dollar på R&D de senaste 12 månaderna. Det är ungefär vad dagligvarumarknaden i Sverige omsatte under samma period.

Samtidigt satsar vår värdekedja futtiga 0,25 procent globalt. Det är ett tydligt tecken på vår bekvämlighet. Vi måste göra mer! Vi sitter på data som avsevärt kan förbättra för våra kunder, för vår kära planet och för våra resultat.
Data är för mat vad bredband var för media!

Christian Wijkström, vd på Coop Butiker & Stormarknader

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.094