23948sdkhjf

”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström i en krönika om att verka inom en industri som inte varit särskilt förändringsbenägen.

Den första supermarketbutiken med självbetjäning, Piggly Wiggly, öppnades av Clarence Saunders i Memphis, Tennessee 1916. Vi har nu alla levt på samma affärsmodell i 103 år utan några större förändringar i grunden, förutom yta och utbud, om man förenklar rejält.

Läs också: E-handelsinvesteringar tynger KF

E-handeln har gjort sitt intåg men frågan är om det hittills mest är samma modell, men i en ny kanal. Digitaliseringen handlar inte om att beställa maten i en app. Digitaliseringen för mig handlar om vad vi gör med vår kunddata för att förbättra för våra kunder och för vår kära planet.

Vi har förmånen att arbeta med mat. En marknad som motsvarar 20 procent av global BNP. Det betyder att vi både har möjligheter och ett ansvar att driva förändring. Mat styr våra liv och livet på vår planet. Hur kombinerar vi det faktum att 38 miljoner människor dör i kroniska sjukdomar med data över vad vi äter? Jag är övertygad om att vi med rätt verktyg skulle kunna använda vår data för att se till att vi äter bättre och på så vis minskar risken för att bli sjuka.

Vi vet att behovet av mat globalt kommer öka med 60 procent till år 2050. Frågan är hur vi använder den data vi har för att optimera produktionen. Tar man samtidigt in att 30 procent av alla växthusgaser kommer från matproduktion då blir frågan – hur nyttjar vi data om våra matbeteenden i dag för att förbättra vår vardag imorgon? Låt oss också komma ihåg att en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts och att 33 procent av all odlingsbar areal har försvunnit.

Kan vi med den data vi har förändra den här situationen? Ja. Vårt uppdrag blir att förändra en gammal värdekedja och på så vis undvika att planeten blir kroniskt sjuk. Vi har en otroligt ljus framtid framför oss om vi använder den data som vi redan äger på ett intelligent vis.

Läs också: Coop utser ny Netto-vd

Det här låter kanske enkelt. Men det kommer att innebära stora investeringar och snabba förändringar i en bransch som lever hyfsat gott på en 103 år gammal affärsmodell. Jag tror inte vi ska måla upp några skräckscenarier. Men vi har blivit för bekväma och jag tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt när jag konstaterar att hela vår industri från ax till limpa hela vägen förbi frukostbordet och ned i magen, inte är så värst förändringsbenägen.

Näringslivet brukar lägga runt 4 procent av omsättningen på forskning och utveckling. Amazon som många spår bli en stor konkurrent på sikt satsade 30 miljarder dollar på R&D de senaste 12 månaderna. Det är ungefär vad dagligvarumarknaden i Sverige omsatte under samma period.

Samtidigt satsar vår värdekedja futtiga 0,25 procent globalt. Det är ett tydligt tecken på vår bekvämlighet. Vi måste göra mer! Vi sitter på data som avsevärt kan förbättra för våra kunder, för vår kära planet och för våra resultat.
Data är för mat vad bredband var för media!

Christian Wijkström, vd på Coop Butiker & Stormarknader

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Klart för ny Coop

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135