23948sdkhjf

”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Christian Wijkström i en krönika om att verka inom en industri som inte varit särskilt förändringsbenägen.

Den första supermarketbutiken med självbetjäning, Piggly Wiggly, öppnades av Clarence Saunders i Memphis, Tennessee 1916. Vi har nu alla levt på samma affärsmodell i 103 år utan några större förändringar i grunden, förutom yta och utbud, om man förenklar rejält.

E-handeln har gjort sitt intåg men frågan är om det hittills mest är samma modell, men i en ny kanal. Digitaliseringen handlar inte om att beställa maten i en app. Digitaliseringen för mig handlar om vad vi gör med vår kunddata för att förbättra för våra kunder och för vår kära planet.

Vi har förmånen att arbeta med mat. En marknad som motsvarar 20 procent av global BNP. Det betyder att vi både har möjligheter och ett ansvar att driva förändring. Mat styr våra liv och livet på vår planet. Hur kombinerar vi det faktum att 38 miljoner människor dör i kroniska sjukdomar med data över vad vi äter? Jag är övertygad om att vi med rätt verktyg skulle kunna använda vår data för att se till att vi äter bättre och på så vis minskar risken för att bli sjuka.

Vi vet att behovet av mat globalt kommer öka med 60 procent till år 2050. Frågan är hur vi använder den data vi har för att optimera produktionen. Tar man samtidigt in att 30 procent av alla växthusgaser kommer från matproduktion då blir frågan – hur nyttjar vi data om våra matbeteenden i dag för att förbättra vår vardag imorgon? Låt oss också komma ihåg att en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts och att 33 procent av all odlingsbar areal har försvunnit.

Kan vi med den data vi har förändra den här situationen? Ja. Vårt uppdrag blir att förändra en gammal värdekedja och på så vis undvika att planeten blir kroniskt sjuk. Vi har en otroligt ljus framtid framför oss om vi använder den data som vi redan äger på ett intelligent vis.

Det här låter kanske enkelt. Men det kommer att innebära stora investeringar och snabba förändringar i en bransch som lever hyfsat gott på en 103 år gammal affärsmodell. Jag tror inte vi ska måla upp några skräckscenarier. Men vi har blivit för bekväma och jag tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt när jag konstaterar att hela vår industri från ax till limpa hela vägen förbi frukostbordet och ned i magen, inte är så värst förändringsbenägen.

Näringslivet brukar lägga runt 4 procent av omsättningen på forskning och utveckling. Amazon som många spår bli en stor konkurrent på sikt satsade 30 miljarder dollar på R&D de senaste 12 månaderna. Det är ungefär vad dagligvarumarknaden i Sverige omsatte under samma period.

Samtidigt satsar vår värdekedja futtiga 0,25 procent globalt. Det är ett tydligt tecken på vår bekvämlighet. Vi måste göra mer! Vi sitter på data som avsevärt kan förbättra för våra kunder, för vår kära planet och för våra resultat.
Data är för mat vad bredband var för media!

Christian Wijkström, vd på Coop Butiker & Stormarknader

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078