23948sdkhjf

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

– Vi stod i superhjältedräkter inför hela matbranschen och gjorde vår pitch.

    Amanda Larsson berättar om hur Calle Rosengrens och hennes företag Färsking som de startat under gymnasiet fick vingar. 

– Något måste vi ha gjort rätt, för bland alla som stod och presenterade sina företagsidéer fastnade investeraren Chistopher Slim, tidigare vice president på Unilever, för oss.

Färskings affärsidé är att möjliggöra bättre hälsa för unga.

– Vi såg att varumärken med färgglada förpackningar som vänder sig till unga innehöll stora mängder socker och de nyttiga produkterna vänder sig bara till vuxna. Barnen kanske vägrar äta frukost och så ger föräldern barnet något gott för att få i dem någonting alls under en stressig morgon. Vi vill att både föräldrar och barn ska bli nöjda och jag anser att goda matvanor måste etableras före tonåren.

Färsking bakade granolan hemma i köket den första tiden.

– Efter studenten drog vi igång företaget och åkte till PLMA-mässan där vi hittade en dansk producent. De kan granola och vi kan målgruppen. I granolan finns inget tillsatt socker, tillsatser eller sötningsmedel. Den innehåller bland annat havregryn, cikoriarotfiber, torkad frukt och kryddor. Produkten innehåller mellan 6 och 3 gram sockerarter per 100 gram mot gängse 30 procent socker i flingor som vänder sig till barn.

När produkten var klar åkte de själva runt till butiker och delade ut prover. På paketet hade man den glada superhjälten.

– Men vi blev snart medvetna om att mycket hade hänt sedan vi var barn. Dagens barn är mycket coolare. Det var bara att tänka om, säger Amanda Larsson som själv är 21 år.

Statliga Almi hade gett dem ett mikrolån i starten. Ett år senare åkte duon förutsättningslöst till Food Venture i Göteborg.

– Vi hade förberett en pitch, vilket vi drillats i under utbildningen. Vi blev uttagna av Livsmedelsföretagen som ville att vi skulle vara med på Matdagen 2017.

Men för att kunna etablera sig på marknaden krävdes pengar. Genom crowdfunding har Färsking skaffat 360 delägare som ligger i ett bolag. Dessutom finns 20 större investerare närmare företaget, knutna till den dagliga driften.

– Tillsammans med tio av investerarna gick vi till Ica och Axfood med produkten. Vi behövde få volym och då var det bästa att komma in centralt.

Till hösten kommer en ny smak av granolan och en ny kategori är också på gång.

– Vi vill påverka ungas vardag på ett positivt sätt. Vi säljer in ett to-go-mellanmål tillsammans med ett annat bolag. Det är väldigt häftigt. Vi växer hela tiden och i mars sålde vi lika mycket som i januari och februari tillsammans, vilket är jättekul. Vi vill också så småningom ta klivet utanför livsmedel och göra Färsking till ett livsstilsmärke.

För att nå de unga finns Färsking på sociala medier, event som Heyou där barn och unga får träffa sina idoler från sociala medier och på Toughest Family.

Flingorna finns nu i 833 butiker på Ica, Axfood, Paradiset och Apotea.

”Bakom bolaget finns ett team med bland andra, Oatly, Polarbröd och Paradiset.

Det har ju gått väldigt fort med företaget. Har det satt stopp för några andra planer du hade efter gymnasiet?

– Min plan vara att börja på Handels i Stockholm men jag har inte ångrat en sekund att jag startade bolaget. Jag har lärt mig mycket mer på det här sättet. Detta är vår skola. Calle och jag är som två sidor av ett mynt. En bra mix mellan en idealist och en realist. Vi är olika och kompletterar varandra. Därför funkar det.

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125