23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Ladies of FMCG lanserar årligt index som mäter hur medlemmarna trivs på sina jobb.

Mindre än hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Kvinna inom FMCG? – sök nytt mentorstipendium

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

– Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket fick lågt betyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrater och frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

– Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är första Ica-butiken med e-handelsskåp – många fler på gång

Ger sig in i fighten med Coop och Willys.

Klart: Ica öppnar i nytt hajpat bostadsområde

Coop säljer handelsområde

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Finalisterna i Änglamarkspriset

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Ica tecknar storavtal med Coor

Axfood fimpar engångsgrillarna

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Hon är moderator för Retaildagen

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153