23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Ladies of FMCG lanserar årligt index som mäter hur medlemmarna trivs på sina jobb.

Mindre än hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Julkalender för jämställdhet – tunga branschprofiler bakom luckorna

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: FMCG-stipendier i Skåne att söka

– Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket fick lågt betyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrater och frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: Nästa karriärsteg – tillbaka som kompanjon

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

– Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så agerar kunderna online

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Arkiv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

De vann Lidls hållbarhetspris

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.195