23948sdkhjf

E-handlarna tror på högtryck i sommar

| Av Monica Almgren | Tipsa redaktionen

Livsmedel klättrar på listan över branscherna som förväntas gå bäst.

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online, enligt Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator.

Läs också: Coop börjar med blixtsnabba nätleveranser

549 svenska e-handlare har svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser flest att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning. 

Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Nästan var tredje tror på en stark eller mycket stark tillväxt. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, fortsätter Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Det är dock inte vädret utan hård konkurrens på marknaden som tippas påverka tillväxten av e-handeln mest negativt under sommarmånaderna. 35 procent anger konkurrensen som huvudfaktor medan 20 procent fruktar en varm och solig sommar mest. 

Läs också: Här tar Ica ett spadtag för e-handel

Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.

Här är branscherna e-handlarna tror kommer att gå bäst under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård 30 procent

2. Sport & fritid 24 procent 

Läs också: Coop vidgar onlinetest i Danmark

3. Kläder & skor 10 procent 

4. Livsmedel 9 procent

5. Skönhet & hälsa 8 procent 

6. Hemelektronik & teknik, 7 procent

Mer om: e-handel
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Han går in i Icas valberedning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Arkiv

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

DVI: Augusti stark månad

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Då öppnar Matvärlden i Vällingby

”Vi ska vara game changers”, säger driftschefen.

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176