23948sdkhjf

E-handlarna tror på högtryck i sommar

| Av Monica Almgren | Tipsa redaktionen

Livsmedel klättrar på listan över branscherna som förväntas gå bäst.

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online, enligt Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator.

Läs också: Så fungerar Hemköps handlarmodell för e-handeln

549 svenska e-handlare har svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser flest att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning. 

Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Nästan var tredje tror på en stark eller mycket stark tillväxt. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, fortsätter Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Det är dock inte vädret utan hård konkurrens på marknaden som tippas påverka tillväxten av e-handeln mest negativt under sommarmånaderna. 35 procent anger konkurrensen som huvudfaktor medan 20 procent fruktar en varm och solig sommar mest. 

Läs också: Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.

Här är branscherna e-handlarna tror kommer att gå bäst under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård 30 procent

2. Sport & fritid 24 procent 

Läs också: 85 procent vill ha hållbar e-handel: "Greta Thunberg-effekt"

3. Kläder & skor 10 procent 

4. Livsmedel 9 procent

5. Skönhet & hälsa 8 procent 

6. Hemelektronik & teknik, 7 procent

Mer om: e-handel
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184