23948sdkhjf

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Under midsommarveckan ökar sillförsäljningen i dagligvaruhandeln med 63,4 miljoner kronor jämfört med en normalvecka. Det är en ökning med hela 655 procent. Totalt ökar livsmedelsförsäljningen med 331 procent.

Läs också: 41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Inför årets midsommar har handlarnas förväntningar ökat något. 57 procent av dagligvaruhandlarna anger att midsommarhandeln är viktig för deras butiker, jämfört med 55 procent förra året.

Den totala livsmedelsförsäljningen under midsommarveckan ökar med cirka 880 miljoner kronor jämfört med normalveckan, från 6,1 miljarder kronor till cirka 7 miljarder, enligt siffror som Svensk Handel publicerar i dag.

Över tid är dock volymerna ganska konstanta. 2018 ökade midsommarhandeln med 0,4 procent i värde jämfört med 2017.

Försäljningen av gräddfil, marinader och dessertost ökar markant under midsommarveckan. Men det är inte enbart mat som säljer bra. Försäljningen av insektsmedel får sig en rejäl skjuts och ökar med 331 procent.

Läs också: Ny förhandlingschef på Svensk Handel

– Konsumenterna följer traditionen när de handlar inför midsommar. Butikerna har laddat butikshyllorna med varor som sill, gräddfil och potatis, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Statistiken är en del av Svensk Handels traditionella sommarprognos som presenteras under vecka 26.

Här är produkterna som ökar mest i procent:  
Sill 655%
Gräddfil 349%
Insektsmedel 331%
Engångsserviser o bestick 240%
Soja, bbq-sås o marinader 233%
Dessertost 227%
Servetter 216%
Vin och cider 205%
...och de som ökar mest i värde:  
Sill 63,4 milj kr
Fläsk 37,6 milj kr
Kaffe 30,0 milj kr
Glass 20,3 milj kr
Chips & snacks 19,5 milj kr
Gräddfil 18,6 milj kr
Grädde 16,4 milj kr
Dessertost 14,4 milj kr
Matlagningsost 12,5 milj kr
Kolsyrade drycker 12,0 milj kr
Matsåser 9,1 milj kr
Matbröd 6,3 milj kr
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Ny e-handlare med elbilar: ”Återinföra lanthandeln”

Picsmart, en ny e-handelsplattform, ska sammankoppla den lokala kunden och butiken.

Tredje Automaten på plats – ny utformning och större yta

Plus

Tema Franchise: Mer franchise i sikte för Hemköp och CBS

Samir Cherif, Hemköpshandlarnas ordförande, och Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, vill se fler handlarägda butiker.

Plus

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Nyhetsbrev

Arkiv

Coop i nytt initiativ för etisk handel

Maxi-handlare kallade Handels för ”äckelfacket” – ber om ursäkt

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Butikschefen skuren vid knivrån

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Avslöjar: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Stillsam prisutveckling i november

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.18