23948sdkhjf

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Medan övriga dagligvarukedjor flyttar sitt lösplock från butik till centrallager går City Gross nu i motsatt riktning. Samtidigt varslas 33 medarbetare.

Läs också: Lyfte på taket – omsättningen rekordrusade

Det är tråkigt att det blir så här men eftersom att vi går från plock i två lager till 42 butiker så måste vi göra förändringar. Vi kommer att titta på interna lösningar och göra allt vi kan för att ta hand om våra anställda, säger Henrik Weiden, e-handels- och marknadschef på Bergendahls till Fri Köpenskap.

Tanken, enligt kedjan, är en mer hållbar och lokal e-handel.

– Framöver kommer våra lösplocksvaror i online-butiken att plockas i den lokala butiken, vilket medför ett bredare sortiment, fler lokala varor, flexiblare utlämningstider, mindre miljöpåverkan och ett minskat matsvinn, säger City Gross marknads- och e-handelschef Henrik Weiden.

Det handlar inte om att kapa kostnader?

– Inte när det gäller personalen. De stora fördelarna är saker som att vi får bättre kunderbjudanden, fler utlämningstider, kan fokusera mer lokalt och minska svinnet.

I och med att lösplocket framöver plockas i den lokala butiken kommer City Gross även att kunna erbjuda flexiblare och fler utlämningstider i sin butik. Många kunder vill hämta kassarna i butik, menar City Gross.

Företagets färdiga matkassar berörs inte av det nya arbetssättet utan kommer även i fortsättningen att administreras och packas i de två terminalerna i Staffanstorp respektive Tumba.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.094