23948sdkhjf

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar och hans vapendragare Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop Visby, har båda tatuerat in #coopärcoolt på sina rumpor.

Hur kommer det sig?

– Det började egentligen med en stor miss som vi gjorde i föreningen, berättar Carl-Johan Stålhammar för Fri Köpenskap.

Läs också: Ökad omsättning för Coop Gotland – liten vinst

Efter fjolårets torka gick Coop Gotland in och bestämde att allt kött som såldes i deras butiker skulle vara svenskt. Detta för att hjälpa de svenska bönderna som drabbats av foderbrist och tvingats slakta av tidigare än normalt.

– Problemet är att det är lättare sagt än gjort att bara plocka bort varorna. Även om vi försökte stänga alla leveranser så smög det igenom utländskt kött till två butiker för att de missat att klicka av dem i beställningssystemet.

Missen uppmärksammades snabbt av kunder och fick medial spridning av den gotländska pressen.

– Det var ju inte alls bra och vi ville göra något för att gottgöra gotlänningarna som kände sig besvikna. Då gjorde jag en film där jag frågade Markus om han ville anta en utmaning.

Läs också: Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Och det är här tatueringarna kommer in i bilden.

– Vi lovade att om kunderna lyckades samla in totalt 30 000 kronor på en vecka till välgörenhet så skulle vi tatuera in #coopärcoolt på våra rövar. Det tog tre dagar så hade vi samlat in 36 000 kronor.

Därefter var det bara att krypa till korset och sedan dess är coola Coop förevigt en del av dem. Fruarna tycks ändå ha tagit det hela med ro.

– Jag sa till min fru att det var Markus idé och Markus sa till sin fru att det var min idé.

Och det fungerade?

– Ja, till en början. Men när hon sedan fick reda på att det var min idé så tyckte hon att jag var en idiot.

Och om ni byter över till Ica då?

Det får vi se då men vi har ju ytterligare varsin skinka att jobba med.

Läs också: Coop-vd kan bli årets chef

#Coopärcoolt är parollen som Coop Gotland jobbar under. Detta sedan hårdrocksentusiasten Carl-Johan Stålhammar rekryterades från besöks- och event-företaget Wisby Strand.

– Det sista som kunderna förknippar Coop med är ordet coolt – och det är precis det som vi vill ändra på. Vi ska göra Coop coolt igen.

Coop Gotland ökar mest av alla Coops föreningar i landet med en ökning på 9,3 procent 2018 och fortsatt starka ökningstal hittills i år på 6,3 procent. Detta trots att man möter starka fjolårssiffror.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Nyhetsbrev

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Arkiv

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.152