23948sdkhjf

Tesco satsar på små premiumbutiker

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Den brittiska livsmedelsjätten Tesco ska sälja sitt premiumvarumärke i egna små convenience-butiker. Finest-butikerna presenterades för analytiker och investerare i förra veckan, skriver bland annat Financial Times.

Läs också: Allians klar mellan brittiska och franska dagligvarujättar

Det visades då upp en illustration av en premiumbutik som även inkluderar kafé med sittplatser inom- och utomhus. Enligt Tescos bedömning ska dessa butiker kunna drivs med en vinstmarginal på sju procent, vilket motsvarar en dubbelt så stor vinst som för bolaget i sin helhet.

Storbritanniens största livsmedelskedja har redan 1 855 mindre butiker, Express-convenience-butikerna inräknade. Att låta sitt premiumvarumärke Finest ge namn åt en ny kedja är Tescos försök att ta upp kampen med Marks and Spencers omkring 700 Simply Food-butiker. Marks and Spencer planerar å sin sida att öppna ett okänt antal större matbutiker för att attrahera familjer som veckoshoppar.

Förra året lanserade Tesco varumärket Jack's. Då för att slå tillbaka mot de snabbt expanderande tyska lågpriskedjorna Lidl och Aldi. Jack's har inte gjort något större väsen av sig och den oberoende analytikern Richard Hyman tvivlar på att Finest-konceptet blir mer framgångsrikt.

– Tesco försöker bli mer likt Lidl och Aldi och mer likt Marks and Spencer, men varför inte försöka bli mer likt Tesco? Tesco är rätt bra på att vara ett i mitten-varumärke.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144