23948sdkhjf

Tesco satsar på små premiumbutiker

Den brittiska livsmedelsjätten Tesco ska sälja sitt premiumvarumärke i egna små convenience-butiker. Finest-butikerna presenterades för analytiker och investerare i förra veckan, skriver bland annat Financial Times.

Det visades då upp en illustration av en premiumbutik som även inkluderar kafé med sittplatser inom- och utomhus. Enligt Tescos bedömning ska dessa butiker kunna drivs med en vinstmarginal på sju procent, vilket motsvarar en dubbelt så stor vinst som för bolaget i sin helhet.

Storbritanniens största livsmedelskedja har redan 1 855 mindre butiker, Express-convenience-butikerna inräknade. Att låta sitt premiumvarumärke Finest ge namn åt en ny kedja är Tescos försök att ta upp kampen med Marks and Spencers omkring 700 Simply Food-butiker. Marks and Spencer planerar å sin sida att öppna ett okänt antal större matbutiker för att attrahera familjer som veckoshoppar.

Förra året lanserade Tesco varumärket Jack's. Då för att slå tillbaka mot de snabbt expanderande tyska lågpriskedjorna Lidl och Aldi. Jack's har inte gjort något större väsen av sig och den oberoende analytikern Richard Hyman tvivlar på att Finest-konceptet blir mer framgångsrikt.

– Tesco försöker bli mer likt Lidl och Aldi och mer likt Marks and Spencer, men varför inte försöka bli mer likt Tesco? Tesco är rätt bra på att vara ett i mitten-varumärke.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085