23948sdkhjf

Färska ägg levererade till dörren

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Läs också: Ny förpackning för färdigmat

Äggproducenten Granja Mantiqueira bestämde sig för att starta en internetbaserad ”äggklubb”, där man som konsument kan beställa ägg hem till dörren. Företaget visste att förpackningen spelar en avgörande roll – i synnerhet för en så ömtålig produkt som ägg – och vände sig till Smurfit Kappa.

Förpackningsföretaget utnyttjade hela sitt expertkunnande och erfarenhet tillsammans med sin eSmart-tjänst för att hitta ett förpackningskoncept som inte bara skyddar produkten utan också bidrar till ökad försäljning. En förpackning togs fram som marknadsför både äggklubben och Mantiquieras varumärke, för att skapa en positiv konsumentupplevelse.

Förpackningen har formen av en portfölj med bärhandtag och håller äggen färska och oskadade genom hela leveranskedjan. Den är också smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Fler förpackningar transporteras samtidigt och de är dessutom 100 procent återvinningsbara, biologiskt nedbrytbara och förnybara.

Leandro Pinto, Mantiquiera-koncernens grundare, sa så här om den nya, innovativa förpackningen:

– Vi såg att det fanns ett stort intresse för hemleverans av ägg, så vi bestämde oss för att erbjuda ytterligare en kanal för konsumenter som söker mer praktiska vardagslösningar. Tillsammans med Smurfit Kappa har vi tagit fram en hållbar förpackningslösning som uppfyller ett antal krav, bland annat att äggen ska hålla högsta kvalitet.

– Äggens ömtålighet var en av de viktigaste aspekterna i det här projektet. Vi tillämpade ett databaserat arbetssätt och använde våra eSmart-verktyg för att designa en skräddarsydd och attraktiv förpackningslösning. Vi gick igenom alla aspekter av Mantiquieras leveranskedja för att säkerställa att alla produkter levereras i perfekt skick, utan skador. De pappersbaserade förpackningar vi har skapat är optimerade för e-handelns säljkanaler och passar perfekt för kunder som vill ha snabbare och mer effektiv leverans hem till dörren, säger Manuel Alcalá, vd för Smurfit Kappa i Brasilien.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Nyhetsbrev

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Arkiv

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plus

Experten
Affärschefen om Kvantum: Spretigheten är en styrka

Per Dahl om hur han ska lyfta de 128 Kvantumbutikerna.

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Så många äldre har hittat till e-handeln

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

Matsmart hittar nya partners i krisen

Kraftigt minskad inflation – men matpriserna ökar

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.14