23948sdkhjf

Axfoods e-handelslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfoodkedjornas e-handel till konsument ökade under årets andra kvartal med 37 procent till 322 miljoner kronor, jämfört med 235 miljoner kronor samma period förra året. Det framgår av koncernens delårsrapport i dag.

Läs också: Tomt på ärtor i frysdiskarna

Nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 13 038 miljoner kronor (12 221), och butiksomsättningen ökade med 7,0 procent totalt och 6,3 procent i jämförbara butiker. Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.

Rörelseresultatet ökade till 601 miljoner kronor (545), en ökning med 10,2 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (4,5).

Under det första halvåret ökade nettoomsättningen till 24 969 miljoner kronor (23 665), en ökning med 5,5 procent. Rörelseresultatet ökade till 1 086 Mkr (980), en ökning med 10,9 procent. Och rörelsemarginalen ökade till 4,4 procent (4,1). . Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

– Vår omsättningstillväxt om 6,7 procent är ett kvitto på att våra olika matkoncept befäster en redan stark ställning inom respektive segment. Willys och Axfood Snabbgross utmärker sig särskilt positivt. Men den positiva tillväxten finns även online, där vi växte med hela 37 procent. Butiksnätverket växer och uppgraderas och det är med glädje vi ser att varje ny butik välkomnas av en ständigt växande och lojal kundkrets, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– Vi levererar ett rörelseresultat för kvartalet som överstiger förra årets starka resultat även utan effekten från IFRS 16. Det är glädjande särskilt mot bakgrund av att vi samtidigt fortsätter att investera i ett flertal offensiva framtidssatsningar som kortsiktigt belastar resultatet men som vi över tid är fullt förvissade om att de kommer bidra till vår fortsatt lönsamma tillväxt, fortsätter han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arla vill satsa på växter

Unikt trendbrott för Ica

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Högt pris på bär

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Starka siffror för Scandi Standard

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153