23948sdkhjf

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

De prishöjningar på lösviktsgodis i Sverige som Cloetta har genomfört i år har medfört ett överraskande litet volymtapp för bolaget. Det sa snacks- och konfektyrbolagets vd Henri de Sauvage-Nolting vid telefonkonferensen kring delårsrapporten för det andra kvartalet.

Läs också: Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

– Vi har tappat några kunder eller kundgrupper, men mycket mindre än vad jag räknade med när vi började så det är mycket positivt, sa Cloetta-chefen.

Han tillade dock att det är svårt att bedöma den totala negativa volymeffekten av prishöjningarna i det här skedet eftersom vissa företagskunder som accepterade prishöjningarna kan ha börjat titta efter alternativa leverantörer.

– Men hittills har det inte haft någon stor volymeffekt i Sverige.

I mars gick Cloetta ut med prishöjningar inom lösgodis i Sverige. Prishöjningarna har slutförts för en del av kontrakten medan en del återstår inför andra halvåret. Bland annat har högre sockerpriser medfört ett behov av prishöjningar.

Läs också: Här är varorna som ökar mest i påsk

Cloetta har under en tid arbetat med att vända den förlustbringande verksamheten inom lösgodis i Sverige. Det är dock mycket annat än prishöjningar som ska driva lönsamhetsvändningen, framhöll Henri de Sauvage-Nolting.

– Vi kan inte använda prishöjningar för att lösa vår egen interna ineffektivitet, betonade han.

Det är fortfarande en hård strid att få upp marginalerna inom lösgodis, anser han.

Cloetta har sedan tidigare som ambition att ha vänt den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige till i slutet av nästa år.

Läs också: Konsumenter rasar över Cloettas äggbyte

– Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019. Omförhandlingarna av de övriga kontrakten, motsvarande hälften av volymerna, inklusive några av de största kontrakten, förväntas att avslutas mot slutet av året, skrev Cloetta-chefen i fredagens delårsrapport.

– Dessutom, vilket är lika viktigt, har aktiviteter för minskade kostnader för lager och distribution, höjd effektivitet för plock i butik samt harmonisering av sortiment påbörjats men är ännu ej helt implementerade, fortsatte han.

Beträffande lösviktsgodis ökade Cloettas försäljning med 18,1 procent. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien.

– Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, på grund av påskförsäljningen, konstaterade Cloetta-chefen.

Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med mer beskedliga 1,6 procent.

Att Cloettas justerade rörelseresultat förbättrades i kvartalet beror enligt Henri de Sauvage-Nolting främst på tillväxten av förpackade varumärken och kostnadseffektivitet.

Mer om: Cloetta
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Arkiv

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Uppsalaföretag startar egen butik

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.179