23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln upp – glass ner

| Av Helena Wande / TT | Tipsa redaktionen

Värmen gynnar handeln.

Den senaste veckans intensiva sommarvärme väntas ha gett en skjuts åt dagligvaruhandeln.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

Men suget efter glass och läskande drycker når inte fjolårets nivåer.

Förra sommaren beskrivs på många sätt som extrem. Den långvariga värmen lyfte särskilt glass- och dryckesförsäljningen till ovanligt höga nivåer.

Till exempel ökade glasstillverkaren Triumf Glass i Göteborg sin omsättning med 85 miljoner kronor till 400 miljoner kronor.

- Mycket, kanske hälften, var tack vare sommaren. Maj var en bonusmånad. Vi är inte vana att ha en sommarmånad i maj. Vi brukar räkna med fem, sex sommarveckor och förra året var det tolv, tretton, säger Felix Müntzing, presstalesperson på Triumf Glass.

"En normalsommar"

I år, under perioden maj och framåt, ligger försäljningen sex, sju procent under fjolårets nivå, enligt honom. Försäljningen balanseras upp delvis av nya kunder.

- Än så länge är det en normalsommar. Det vi kan se i år är att vi har sålt mindre isglass, säger Felix Müntzing.

Även hos den något mindre tillverkaren Alvesta Glass märks en försäljningsminskning när det gäller glass, på runt 10 procent jämfört med sommaren 2018. I fjol omsatte bolaget 121 miljoner kronor, jämfört med 85 miljoner kronor 2017.

- Vi ser en klar minskning från förra året och något sämre tillväxt än tidigare år. Men vi är ett mindre expansivt bolag och ökar mycket ändå, säger Richard Hertvig, vd för Alvesta Glass.

Även i dryckesbranschen märktes ett tapp i juni.

- Förra året var det både värmerekord och fotbolls-VM. Men med det i beaktande är det ändå ett relativt bra år. Vintern och våren var bra, säger Erika Danckwardt-Lilleström, kommunikationsansvarig på Sveriges bryggerier, som hoppas att den höga temperaturen nu lyfter försäljningen ett extra snäpp.

Matbutiker får uppsving

Dagligvaruhandeln, som står för en stor del av glass- och dryckesförsäljningen, brukar generellt gynnas av höga sommartemperaturer, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

- Soligt väder innebär ofta att vi satsar mer på maten, mer grillmiddagar och picknicks. Vi möts och träffas i det fina vädret, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel.

Sällanköpsvaruhandeln, försäljningen av bland annat kläder, skor och sportartiklar, föredrar oftast mulet väder. Jämfört med i fjol ökade exempelvis både kläd- och skoförsäljningen under juni, jämfört med motsvarande period 2018.

Svensk Handels prognos är att detaljhandelsförsäljningen under juni, juli och augusti kommer att uppgå till totalt 207 miljarder kronor. En del av handeln som brukar få ett uppsving under sommaren är byggsektorn då semestern för många innebär en tid att ta tag i renoveringsprojekt och liknande. Försäljningen i detaljhandeln under juni till augusti i fjol uppgick till 202 miljarder kronor.

I glassbranschen ses inte värmevågen som en absolut garanti för en försäljningsökning.

- Optimalt glassväder är 18 till 25 grader, när det är uppemot 30 grader är det mer dricka som gäller, säger Felix Müntzing.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Arla vill satsa på växter

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Högt pris på bär

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202