23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln upp – glass ner

| Av Helena Wande / TT | Tipsa redaktionen

Värmen gynnar handeln.

Den senaste veckans intensiva sommarvärme väntas ha gett en skjuts åt dagligvaruhandeln.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

Men suget efter glass och läskande drycker når inte fjolårets nivåer.

Förra sommaren beskrivs på många sätt som extrem. Den långvariga värmen lyfte särskilt glass- och dryckesförsäljningen till ovanligt höga nivåer.

Till exempel ökade glasstillverkaren Triumf Glass i Göteborg sin omsättning med 85 miljoner kronor till 400 miljoner kronor.

- Mycket, kanske hälften, var tack vare sommaren. Maj var en bonusmånad. Vi är inte vana att ha en sommarmånad i maj. Vi brukar räkna med fem, sex sommarveckor och förra året var det tolv, tretton, säger Felix Müntzing, presstalesperson på Triumf Glass.

"En normalsommar"

I år, under perioden maj och framåt, ligger försäljningen sex, sju procent under fjolårets nivå, enligt honom. Försäljningen balanseras upp delvis av nya kunder.

- Än så länge är det en normalsommar. Det vi kan se i år är att vi har sålt mindre isglass, säger Felix Müntzing.

Även hos den något mindre tillverkaren Alvesta Glass märks en försäljningsminskning när det gäller glass, på runt 10 procent jämfört med sommaren 2018. I fjol omsatte bolaget 121 miljoner kronor, jämfört med 85 miljoner kronor 2017.

- Vi ser en klar minskning från förra året och något sämre tillväxt än tidigare år. Men vi är ett mindre expansivt bolag och ökar mycket ändå, säger Richard Hertvig, vd för Alvesta Glass.

Även i dryckesbranschen märktes ett tapp i juni.

- Förra året var det både värmerekord och fotbolls-VM. Men med det i beaktande är det ändå ett relativt bra år. Vintern och våren var bra, säger Erika Danckwardt-Lilleström, kommunikationsansvarig på Sveriges bryggerier, som hoppas att den höga temperaturen nu lyfter försäljningen ett extra snäpp.

Matbutiker får uppsving

Dagligvaruhandeln, som står för en stor del av glass- och dryckesförsäljningen, brukar generellt gynnas av höga sommartemperaturer, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

- Soligt väder innebär ofta att vi satsar mer på maten, mer grillmiddagar och picknicks. Vi möts och träffas i det fina vädret, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel.

Sällanköpsvaruhandeln, försäljningen av bland annat kläder, skor och sportartiklar, föredrar oftast mulet väder. Jämfört med i fjol ökade exempelvis både kläd- och skoförsäljningen under juni, jämfört med motsvarande period 2018.

Svensk Handels prognos är att detaljhandelsförsäljningen under juni, juli och augusti kommer att uppgå till totalt 207 miljarder kronor. En del av handeln som brukar få ett uppsving under sommaren är byggsektorn då semestern för många innebär en tid att ta tag i renoveringsprojekt och liknande. Försäljningen i detaljhandeln under juni till augusti i fjol uppgick till 202 miljarder kronor.

I glassbranschen ses inte värmevågen som en absolut garanti för en försäljningsökning.

- Optimalt glassväder är 18 till 25 grader, när det är uppemot 30 grader är det mer dricka som gäller, säger Felix Müntzing.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Köer till Lidls 190:e butik

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

De ska samla in mer plast än de säljer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fåddman investerar och satsar på export

Arkiv

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

Här vill Lidl bygga nytt

Historiskt: Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

Plus

Ica-vd i stor intervju om nya e-handelslager, pris, emv-ökning och butiksnätet

Ica Sveriges vd Anders Svensson om dagligvarujättens planer framöver.

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Axfood, Coop och Ica vill sänka farten

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Ytterligare ett handelsområde i Umeå får tummen upp

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Uppsalaföretag startar egen butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.163