23948sdkhjf

Juryarbetet för Årets Kött- och Charkuteributik utmanande

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

DAGLIGVARUGALAN: Klockan 9.00 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Läs också: Tina Nordström leder Dagligvarugalan 2020

I fredags berättade Jessica Blockström om juryarbetet i kategorin Årets Skönhetsavdelning. Nu är det dags för Ingela Stensson, omvärldsanalytiker, att ta på sig juryglasögonen när finalister till Årets Kött- & Charkuteriavdelning ska bedömas.

Hur har synen på kött förändrats de senaste åren?

– Köttet är i skottgluggen inför framtidens klimatutmaningar. Två saker står vi inför. Man vill äta mindre kött och tittar mer på kvalitet. Det har hänt mycket i köttdisken. Packat kött har känts industriellt framtaget på ett rationellt sätt. Nu väljer vi med känslan och då behöver man ändra i erbjudandet.

– Det stora skiftet visar att nu vill man veta inte bara att köttet kommer från Sverige utan också vilken gård som levererat det. Många butiker har samarbete med lokala gårdar. Kunden vill ha kött som är uppfött i närheten med bondens namn på förpackningen. Konsumenten visar större intresse och vill skaffa sig kunskap.

Läs också: Dagligvarugalan nu ännu viktigare – glöm inte nominera

– Vi kanske äter mindre kött men det vi äter ska vara bra. På charksidan ligger Sverige efter Italien.

Fler ansökningar från butikerna med fina presentationer av verksamheten och till och med film har kommit in. 

– Tidigare har det varit påvert och svårt att bedöma bidragen. Nu är kommunikationen till kunden med i ansökan. Det är en fantastisk förändring som skett på fem år, många butiker är väldigt duktiga.

Vad kan du med din omvärldsblick tillföra gruppen?

Läs också: Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

– Vi har olika roller vilket är bra. Jag koncentrerar mig på att se ur konsumentens synvinkel på kommunikationen. Sedan har vi köttexperter. Vi har jobbat med kriterierna kvalitet och kundkommunikation strukturerat. Hygien är jätteviktigt. Och köttkunskap vilket märks i utbudet.

Vilken har varit den största utmaningen under arbetet?

– Vi har rekordmånga, 43, nomineringar från butikerna. Många är jätteduktiga med drivna köttmästare och engagerad personal.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Svensk Handel: Riv upp platspåseskatten – underlaget felaktigt

Siljans Chark överlever med nya ägare

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142