23948sdkhjf

Juryarbetet för Årets Kött- och Charkuteributik utmanande

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

DAGLIGVARUGALAN: Klockan 9.00 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Läs också: Då presenteras Dagligvarugalans finalister – här är juryns tips

I fredags berättade Jessica Blockström om juryarbetet i kategorin Årets Skönhetsavdelning. Nu är det dags för Ingela Stensson, omvärldsanalytiker, att ta på sig juryglasögonen när finalister till Årets Kött- & Charkuteriavdelning ska bedömas.

Hur har synen på kött förändrats de senaste åren?

– Köttet är i skottgluggen inför framtidens klimatutmaningar. Två saker står vi inför. Man vill äta mindre kött och tittar mer på kvalitet. Det har hänt mycket i köttdisken. Packat kött har känts industriellt framtaget på ett rationellt sätt. Nu väljer vi med känslan och då behöver man ändra i erbjudandet.

– Det stora skiftet visar att nu vill man veta inte bara att köttet kommer från Sverige utan också vilken gård som levererat det. Många butiker har samarbete med lokala gårdar. Kunden vill ha kött som är uppfött i närheten med bondens namn på förpackningen. Konsumenten visar större intresse och vill skaffa sig kunskap.

Läs också: Nedräkning för finalistsläpp i Dagligvarugalan

– Vi kanske äter mindre kött men det vi äter ska vara bra. På charksidan ligger Sverige efter Italien.

Fler ansökningar från butikerna med fina presentationer av verksamheten och till och med film har kommit in. 

– Tidigare har det varit påvert och svårt att bedöma bidragen. Nu är kommunikationen till kunden med i ansökan. Det är en fantastisk förändring som skett på fem år, många butiker är väldigt duktiga.

Vad kan du med din omvärldsblick tillföra gruppen?

Läs också: Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

– Vi har olika roller vilket är bra. Jag koncentrerar mig på att se ur konsumentens synvinkel på kommunikationen. Sedan har vi köttexperter. Vi har jobbat med kriterierna kvalitet och kundkommunikation strukturerat. Hygien är jätteviktigt. Och köttkunskap vilket märks i utbudet.

Vilken har varit den största utmaningen under arbetet?

– Vi har rekordmånga, 43, nomineringar från butikerna. Många är jätteduktiga med drivna köttmästare och engagerad personal.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arla vill satsa på växter

Unikt trendbrott för Ica

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Arkiv

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Högt pris på bär

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Starka siffror för Scandi Standard

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Walmart stämmer Tesla

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Man skjuten till döds utanför Ica

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174