23948sdkhjf

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Carlsberg, världens tredje största bryggeri, beskriver i sen senaste halvårsrapport en sommar som bjudit på blandad kompott. På den västeuropeiska marknaden minskade försäljningen med 2,2 procent till en produktionsvolym på 2250 miljoner liter.

Anledningarna till den minskade försäljningen uppges dels vara att i jämförelse med förra årets sommar har vädret varit sämre, samt att det till skillnad från 2017 inte pågått något större idrottsevenemang som fotbolls-VM eller liknande.

Desto bättre gick det för Carlsberg en kontinent bort. I Asien ökade försäljningen med 24 procent och vinsten med 35 procent. Framförallt gick det bra i länder som Kina, Vietnam och Laos.

– Det har tidigare varit lite av en problemfylld marknad men nu ser det ut som om man fått saker att röra sig i rätt riktning och fått ut sina varumärken på de här marknaderna, samtidigt som man fått kontroll över kostnaderna, säger aktieanalytikern Michael Friis Jørgensen till nyhetsbyrån Ritzau.

Han understryker samtidigt att resultatet inte är enastående då flera av Carlsbergs konkurrenter även de visat på goda siffror under första halvåret på den asiatiska marknaden.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Icas dystra siffror – tappade marknadsandelar rejält
Butikschef blir ny regionchef för Hemköp
Grönsakskollen: Premiumsegmentet viktig del i prisstrategin
Nedbantat sortiment ledde till titeln Årets bästa leverantör
Butikschefsskifte på Stora Coop Härlöv – han får nytt uppdrag
Färskvarubutiken testar koncept för expansion: Vill visa att lågpris och hög kvalitet går
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.094