23948sdkhjf

Hemköpsbossens plan för Tempo

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

När Thomas Gäreskog tog över Hemköp i december 2012 fanns en hel del att göra. Vi-butikerna höll på att avvecklas och Anders Strålman som också var koncernvd på Axfood hade gått in som tillförordnad vd för Hemköp när Ola Andersson slutade ett halvår tidigare.

Läs också: Hemköp packar utsorterad frukt

Nu, knappt sju år senare, ser saker väldigt annorlunda ut. Köpmönstren har förändrats och digitaliseringen piskat igång stora förändringar i branschen. Handlarmodellen ser annorlunda ut och sortimentet har skruvats och vässats.

– Jag trivs väldigt bra i dagligvaruhandeln. Dels för att alla har en relation till den och dels för att det händer så mycket, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp till Fri Köpenskap.

Och Hemköp står väldigt väl positionerade inför framtidens dagligvaruhandel, menar han. På ena sidan finns många Hemköpsbutiker i urbana områden nära bostäder och kollektivtrafik. I mitten finns det samplock av e-handeln som nu i höst börjar göras centralt med Axfoods andra kedjor och på andra sidan finns Tempos cirka 130 handlarägda butiker som går som tåget.

Delvis tack vare det faktum att de ligger i särskilt bostadsnära områden vilket stämmer väl överens både med kundernas önskemål att handla lokalt och ökad urbanisering.

Läs också: Butiksspaning: Hemköps flaggskepp i topp

– Sedan gör Tempo-handlarna naturligtvis ett väldigt bra jobb i sina butiker.

Tempo övergick från Axfood Närlivs till Hemköp vid årsskiftet 2018 och Thomas Gäreskog tror att kedjan kan bli en kraft att räkna med framöver.

– Vi har samarbetat med dem i lite drygt ett år och vi har gjort en plan där det första steget har varit att säkerställa butiksdatasystemet så att de har samma möjligheter till digitala tjänster, support, kampanjstöd och kanske framförallt autoorder som kommer att underlätta enormt för Tempo-butikerna, berättar Thomas Gäreskog.

Greppen pågår just nu och enligt beräkningarna ska alla butiker vara konverterade till Hemköps datasystem i början av 2020. Redan där kan Tempo höja sig ytterligare ett pinnhål.

– Därefter kan vi ta nästa steg i stöttningen där det handlar om att hitta rätt sortiment, planogram, butiksstorlekar och kampanjförslag så att de får ett relevant och bra kunderbjudande. Sådana typer av saker, förklarar Thomas Gäreskog.

Vad har du fokuserat på hittills?

– Senaste åren har det handlat mycket om att bygga om och fräscha upp våra butiker och skapa ett modernare intryck. Att förtydliga våra format, butikskoncept och innehåll utifrån de lokala marknaderna har varit en annan stor sak. Handlarmodellen och den digitala utvecklingen likaså.

Vad är viktigast just nu?

– Att vi fortsätter stärka vårt varumärke, får en bra lösning digitalt och är offensiva när det gäller att ta marknadsandelar. Vår formatstrategi och att vi lokalanpassar sortimentet är en annan viktig del. Vi har många butiker i urbana miljöer och då gäller det att vi har ett sortiment som speglar den typen av kunder samtidigt som vi jobbar med att förtydliga sortimentet för de butiker som ligger i orter med andra behov.

Vad händer inom fem år?

– Då tror jag att vi har ett starkt omnikanalserbjudande, tagit ytterligare marknadsandelar och förtydligat Hemköp som varumärke. Jag tror också att vår nya hållbarhetsprofil kommer ha fått ett ordentligt genomslag.

Om Thomas Gäreskog

  • Ålder: 58
  • Bakgrund: 6,5 år inom Hemköp. Dessförinnan butikschef på Ica Kvantum i Uppsala.
  • Utbildning: Ekonomisk gymnasieutbildning och många utbildningar inom Ica-skolan.
  • Intressen: Gillar att umgås med familjen och träna. Är även sportintresserad och ser dagligvaruhandeln som ett fritidsintresse.
  • Familj: Är gift och har två vuxna döttrar som valt andra vägar än dagligvaruhandeln.
  • Mentor: Ingen specifik men har väldigt många nyttiga kontakter för samtal och diskussioner. Får också väldigt bra feedback från frun Maria.
  • Bästa beslut: Att bli vd för Hemköp. Det har varit en fantastisk resa med försäljningsutveckling, förbättrad lönsamhet och ökade marknadsandelar.
Mer om: Hemköp | Tempo
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nya Coop-chefen: "Flera digitala piloter på väg ut redan nu"

Coops nya tekniksnille Amer Mohammed: ”Antingen blir vi bäst i världen – eller så får jag sparken".

1

Kunder rasar efter Lidls hån mot Hemköp – nu backar kedjan

CBS vd i en stor intervju om priserna: ”Sänker vi inte så finns vi inte”

Coop, med CBS i täten, är på sin största prisoffensiv någonsin – och tanken är att den ska fortsätta. "CBS har haft bråttom fram tills nu och vi kommer att behöva ha bråttom en stund till", säger Christian Wijkström, vd.

Ny Ica Supermarket planeras öppna innan påsk 2021

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefen har ordet
”Frustrationen växer kring livsmedelskontrollen”

Arkiv

Max flyttar in hos Stora Coop

Freetrailer – nu även till Kvantum

Icabutiken ger rabatt till alla barnfamiljer

Go-teknik i Amazons nya matkedja

Karin E Svensson årets MBA-stipendiat

Hemköp packar utsorterad frukt

Ica-handlaren slutar sälja glasflaskor

Coops egen havredryck gör entré

2030: Vi blir mer som andra länder

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Utredningar får vårdklinikerna att ta ett steg tillbaka.

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Så ska Stora Coops nya 4 000 kvadratmeters gränsbutik se ut: ”Fullfjädrad”

Handelsplatsen beräknas öppna i april 2020.

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Coop-butik i Sundsvall invigd

Plus

Butiksspaning: Hemköps flaggskepp i topp

Ica-handlare vikarierar i reklamsåpan

Ledare
”Liten kan bli stor – bara man vågar”

HK Scan Sveriges vd avgår

På nytt jobb
Han blir ny presschef hos Axfood

Ny fossilfri barriärförpackning

Plus

Chefsintervjun
Arlas vd välkomnar debatten om mjölkens framtid

Matsmart till Danmark

Frifräsare öppnar butik vid Coops tidigare lokaler

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

Dagligvaruhandeln växte i oktober

Räv till attack hos Willys – jagade kunder och bet

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Rootfruit säkrar miljonavtal

Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.194