23948sdkhjf

Hemköpsbossens plan för Tempo

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

När Thomas Gäreskog tog över Hemköp i december 2012 fanns en hel del att göra. Vi-butikerna höll på att avvecklas och Anders Strålman som också var koncernvd på Axfood hade gått in som tillförordnad vd för Hemköp när Ola Andersson slutade ett halvår tidigare.

Läs också: 30 Hemköpsbutiker börjar med e-handel

Nu, knappt sju år senare, ser saker väldigt annorlunda ut. Köpmönstren har förändrats och digitaliseringen piskat igång stora förändringar i branschen. Handlarmodellen ser annorlunda ut och sortimentet har skruvats och vässats.

– Jag trivs väldigt bra i dagligvaruhandeln. Dels för att alla har en relation till den och dels för att det händer så mycket, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp till Fri Köpenskap.

Och Hemköp står väldigt väl positionerade inför framtidens dagligvaruhandel, menar han. På ena sidan finns många Hemköpsbutiker i urbana områden nära bostäder och kollektivtrafik. I mitten finns det samplock av e-handeln som nu i höst börjar göras centralt med Axfoods andra kedjor och på andra sidan finns Tempos cirka 130 handlarägda butiker som går som tåget.

Delvis tack vare det faktum att de ligger i särskilt bostadsnära områden vilket stämmer väl överens både med kundernas önskemål att handla lokalt och ökad urbanisering.

Läs också: Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

– Sedan gör Tempo-handlarna naturligtvis ett väldigt bra jobb i sina butiker.

Tempo övergick från Axfood Närlivs till Hemköp vid årsskiftet 2018 och Thomas Gäreskog tror att kedjan kan bli en kraft att räkna med framöver.

– Vi har samarbetat med dem i lite drygt ett år och vi har gjort en plan där det första steget har varit att säkerställa butiksdatasystemet så att de har samma möjligheter till digitala tjänster, support, kampanjstöd och kanske framförallt autoorder som kommer att underlätta enormt för Tempo-butikerna, berättar Thomas Gäreskog.

Greppen pågår just nu och enligt beräkningarna ska alla butiker vara konverterade till Hemköps datasystem i början av 2020. Redan där kan Tempo höja sig ytterligare ett pinnhål.

– Därefter kan vi ta nästa steg i stöttningen där det handlar om att hitta rätt sortiment, planogram, butiksstorlekar och kampanjförslag så att de får ett relevant och bra kunderbjudande. Sådana typer av saker, förklarar Thomas Gäreskog.

Vad har du fokuserat på hittills?

– Senaste åren har det handlat mycket om att bygga om och fräscha upp våra butiker och skapa ett modernare intryck. Att förtydliga våra format, butikskoncept och innehåll utifrån de lokala marknaderna har varit en annan stor sak. Handlarmodellen och den digitala utvecklingen likaså.

Vad är viktigast just nu?

– Att vi fortsätter stärka vårt varumärke, får en bra lösning digitalt och är offensiva när det gäller att ta marknadsandelar. Vår formatstrategi och att vi lokalanpassar sortimentet är en annan viktig del. Vi har många butiker i urbana miljöer och då gäller det att vi har ett sortiment som speglar den typen av kunder samtidigt som vi jobbar med att förtydliga sortimentet för de butiker som ligger i orter med andra behov.

Vad händer inom fem år?

– Då tror jag att vi har ett starkt omnikanalserbjudande, tagit ytterligare marknadsandelar och förtydligat Hemköp som varumärke. Jag tror också att vår nya hållbarhetsprofil kommer ha fått ett ordentligt genomslag.

Om Thomas Gäreskog

  • Ålder: 58
  • Bakgrund: 6,5 år inom Hemköp. Dessförinnan butikschef på Ica Kvantum i Uppsala.
  • Utbildning: Ekonomisk gymnasieutbildning och många utbildningar inom Ica-skolan.
  • Intressen: Gillar att umgås med familjen och träna. Är även sportintresserad och ser dagligvaruhandeln som ett fritidsintresse.
  • Familj: Är gift och har två vuxna döttrar som valt andra vägar än dagligvaruhandeln.
  • Mentor: Ingen specifik men har väldigt många nyttiga kontakter för samtal och diskussioner. Får också väldigt bra feedback från frun Maria.
  • Bästa beslut: Att bli vd för Hemköp. Det har varit en fantastisk resa med försäljningsutveckling, förbättrad lönsamhet och ökade marknadsandelar.
Mer om: Hemköp | Tempo
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Fri Köpenskap.

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Lidl lägger ned ytterligare en butik – elva anställda berörs

Bristande lönsamhet får Lidl att avveckla butiken.

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Nyhetsbrev

CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

Inleder samarbete med företaget Prospect Mapping.

Arkiv

Klart: Ny Ica till handelsområde – öppnar 2021

En ny Icabutik öppnar i Sjöbo hösten 2021.

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.187