23948sdkhjf

Hemköpsbossens plan för Tempo

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

När Thomas Gäreskog tog över Hemköp i december 2012 fanns en hel del att göra. Vi-butikerna höll på att avvecklas och Anders Strålman som också var koncernvd på Axfood hade gått in som tillförordnad vd för Hemköp när Ola Andersson slutade ett halvår tidigare.

Läs också: Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Nu, knappt sju år senare, ser saker väldigt annorlunda ut. Köpmönstren har förändrats och digitaliseringen piskat igång stora förändringar i branschen. Handlarmodellen ser annorlunda ut och sortimentet har skruvats och vässats.

– Jag trivs väldigt bra i dagligvaruhandeln. Dels för att alla har en relation till den och dels för att det händer så mycket, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp till Fri Köpenskap.

Och Hemköp står väldigt väl positionerade inför framtidens dagligvaruhandel, menar han. På ena sidan finns många Hemköpsbutiker i urbana områden nära bostäder och kollektivtrafik. I mitten finns det samplock av e-handeln som nu i höst börjar göras centralt med Axfoods andra kedjor och på andra sidan finns Tempos cirka 130 handlarägda butiker som går som tåget.

Delvis tack vare det faktum att de ligger i särskilt bostadsnära områden vilket stämmer väl överens både med kundernas önskemål att handla lokalt och ökad urbanisering.

Läs också: Willys tar över Hemköpsbutik i höst

– Sedan gör Tempo-handlarna naturligtvis ett väldigt bra jobb i sina butiker.

Tempo övergick från Axfood Närlivs till Hemköp vid årsskiftet 2018 och Thomas Gäreskog tror att kedjan kan bli en kraft att räkna med framöver.

– Vi har samarbetat med dem i lite drygt ett år och vi har gjort en plan där det första steget har varit att säkerställa butiksdatasystemet så att de har samma möjligheter till digitala tjänster, support, kampanjstöd och kanske framförallt autoorder som kommer att underlätta enormt för Tempo-butikerna, berättar Thomas Gäreskog.

Greppen pågår just nu och enligt beräkningarna ska alla butiker vara konverterade till Hemköps datasystem i början av 2020. Redan där kan Tempo höja sig ytterligare ett pinnhål.

– Därefter kan vi ta nästa steg i stöttningen där det handlar om att hitta rätt sortiment, planogram, butiksstorlekar och kampanjförslag så att de får ett relevant och bra kunderbjudande. Sådana typer av saker, förklarar Thomas Gäreskog.

Vad har du fokuserat på hittills?

– Senaste åren har det handlat mycket om att bygga om och fräscha upp våra butiker och skapa ett modernare intryck. Att förtydliga våra format, butikskoncept och innehåll utifrån de lokala marknaderna har varit en annan stor sak. Handlarmodellen och den digitala utvecklingen likaså.

Vad är viktigast just nu?

– Att vi fortsätter stärka vårt varumärke, får en bra lösning digitalt och är offensiva när det gäller att ta marknadsandelar. Vår formatstrategi och att vi lokalanpassar sortimentet är en annan viktig del. Vi har många butiker i urbana miljöer och då gäller det att vi har ett sortiment som speglar den typen av kunder samtidigt som vi jobbar med att förtydliga sortimentet för de butiker som ligger i orter med andra behov.

Vad händer inom fem år?

– Då tror jag att vi har ett starkt omnikanalserbjudande, tagit ytterligare marknadsandelar och förtydligat Hemköp som varumärke. Jag tror också att vår nya hållbarhetsprofil kommer ha fått ett ordentligt genomslag.

Om Thomas Gäreskog

  • Ålder: 58
  • Bakgrund: 6,5 år inom Hemköp. Dessförinnan butikschef på Ica Kvantum i Uppsala.
  • Utbildning: Ekonomisk gymnasieutbildning och många utbildningar inom Ica-skolan.
  • Intressen: Gillar att umgås med familjen och träna. Är även sportintresserad och ser dagligvaruhandeln som ett fritidsintresse.
  • Familj: Är gift och har två vuxna döttrar som valt andra vägar än dagligvaruhandeln.
  • Mentor: Ingen specifik men har väldigt många nyttiga kontakter för samtal och diskussioner. Får också väldigt bra feedback från frun Maria.
  • Bästa beslut: Att bli vd för Hemköp. Det har varit en fantastisk resa med försäljningsutveckling, förbättrad lönsamhet och ökade marknadsandelar.
Mer om: Hemköp | Tempo
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nyhetsbrev

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Arkiv

Nu värderas Ica och Axfood högre

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.156