23948sdkhjf

Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om de nya kraven som kommer att ställas på butikerna.

Ett av de stora ämnena i affärs- och branschmedia de senaste åren har varit butiksdöden. Hur möter vi den utvecklingen på Coop? Vi satsar stenhårt på att utöka vårt butiksnät, både genom att aggressivt öppna nya butiker och genom att köpa konkurrenten Nettos drygt 160 butiker i Sverige.

Vi börjar alltså höstterminen med 800 butiker som vi ska fylla med kunder och varor. Detta samtidigt som näthandeln ständigt tar andelar från den fysiska handeln. Hur går det ihop?

Självklart är digitaliseringen en av de trender som påverkar näringslivet starkast och konkurrensen inom e-handel av mat är stenhård. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det faktiskt bara är en bråkdel av maten som i dag säljs på nätet. Även om e-handeln når 10 procent till 2025, som de flesta prognoser pekar på, så kommer de fysiska butikerna omsätta åtminstone 225 miljarder kronor.

Men det kommer såklart att ställas nya krav på de fysiska butikerna. En tydlig trend är att de bostadsnära butikerna tar från stormarknaderna när storhandeln flyttar till nätet. Att snabbt kunna lösa vardagsmaten blir allt viktigare och då är en bostadsnära butik svårslagen.

Mycket talar för att vi står inför en lågkonjunktur. Det tror jag kan bli en möjlighet för oss i dagligvaruhandeln. De senaste åren har vi i Sverige lagt mer pengar på mat, men den stora delen av kakan har hamnat hos kaféer och restauranger. Detta är en utgift många kommer att dra ner på i en lågkonjunktur – men samtidigt har det etablerats ett behov av att få maten lika snabbt och smidigt som när man äter ute. Därför satsar vi stort både på att utveckla vårt sortiment av färdiglagat och på att skapa kaféer eller bistros inne i våra butiker.

Något som snart också kommer vara självklart för alla matbutiker är det vi kallar ”Hämta”, det vill säga möjligheten att smidigt hämta upp maten man handlat på nätet i sin butik. Det är nämligen ingen tvekan om att e-handeln kommer att växa och tillväxten drivs av kunderna. Och då måste kanalen vara en tydlig del av de fysiska butikernas service och erbjudande.

Det är några av de övergripande trenderna för att en butik ska vara framgångsrik även i framtiden. Men den avgörande faktorn är som alltid att vara den som bäst förstår sin lokala marknad, i dag och i framtiden.

Hur ska vi på bästa sätt utveckla ytorna utanför butiken? Med färre bilar behövs inte lika många parkeringsplatser, ytor som kan användas till lek eller varför inte en uteservering för butikens kafé? Det är också rimligt att våra ägare, medlemmarna, kan vara med och påverka 5-10 procent av butikens sortiment. Då kommer de att bli trogna den fysiska butiken som även under överskådlig framtid blir vår absolut viktigaste kanal.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tierpbutiken flyttar – blir nästan dubbelt så stor

Eko mot åttonde butiken

Gäng sätter skräck i Willys personal – tvingas anlita vaktbolag

På nytt jobb
Hon tar över i Skoghall

Coop lägger ner i Avesta – ett år senare än tänkt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Så ska östra Birsta utvecklas – KF Fastigheter vill sälja

Arkiv

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Krönika
"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De är Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är Årets Syftesdrivna ledare

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Säfflehandlare i konkurs

Unga ratar köttet för klimatets skull

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192