23948sdkhjf

Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om de nya kraven som kommer att ställas på butikerna.

Ett av de stora ämnena i affärs- och branschmedia de senaste åren har varit butiksdöden. Hur möter vi den utvecklingen på Coop? Vi satsar stenhårt på att utöka vårt butiksnät, både genom att aggressivt öppna nya butiker och genom att köpa konkurrenten Nettos drygt 160 butiker i Sverige.

Vi börjar alltså höstterminen med 800 butiker som vi ska fylla med kunder och varor. Detta samtidigt som näthandeln ständigt tar andelar från den fysiska handeln. Hur går det ihop?

Självklart är digitaliseringen en av de trender som påverkar näringslivet starkast och konkurrensen inom e-handel av mat är stenhård. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det faktiskt bara är en bråkdel av maten som i dag säljs på nätet. Även om e-handeln når 10 procent till 2025, som de flesta prognoser pekar på, så kommer de fysiska butikerna omsätta åtminstone 225 miljarder kronor.

Men det kommer såklart att ställas nya krav på de fysiska butikerna. En tydlig trend är att de bostadsnära butikerna tar från stormarknaderna när storhandeln flyttar till nätet. Att snabbt kunna lösa vardagsmaten blir allt viktigare och då är en bostadsnära butik svårslagen.

Mycket talar för att vi står inför en lågkonjunktur. Det tror jag kan bli en möjlighet för oss i dagligvaruhandeln. De senaste åren har vi i Sverige lagt mer pengar på mat, men den stora delen av kakan har hamnat hos kaféer och restauranger. Detta är en utgift många kommer att dra ner på i en lågkonjunktur – men samtidigt har det etablerats ett behov av att få maten lika snabbt och smidigt som när man äter ute. Därför satsar vi stort både på att utveckla vårt sortiment av färdiglagat och på att skapa kaféer eller bistros inne i våra butiker.

Något som snart också kommer vara självklart för alla matbutiker är det vi kallar ”Hämta”, det vill säga möjligheten att smidigt hämta upp maten man handlat på nätet i sin butik. Det är nämligen ingen tvekan om att e-handeln kommer att växa och tillväxten drivs av kunderna. Och då måste kanalen vara en tydlig del av de fysiska butikernas service och erbjudande.

Det är några av de övergripande trenderna för att en butik ska vara framgångsrik även i framtiden. Men den avgörande faktorn är som alltid att vara den som bäst förstår sin lokala marknad, i dag och i framtiden.

Hur ska vi på bästa sätt utveckla ytorna utanför butiken? Med färre bilar behövs inte lika många parkeringsplatser, ytor som kan användas till lek eller varför inte en uteservering för butikens kafé? Det är också rimligt att våra ägare, medlemmarna, kan vara med och påverka 5-10 procent av butikens sortiment. Då kommer de att bli trogna den fysiska butiken som även under överskådlig framtid blir vår absolut viktigaste kanal.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så agerar kunderna online

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Arkiv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

De vann Lidls hållbarhetspris

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

22.268