23948sdkhjf

Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om de nya kraven som kommer att ställas på butikerna.

Ett av de stora ämnena i affärs- och branschmedia de senaste åren har varit butiksdöden. Hur möter vi den utvecklingen på Coop? Vi satsar stenhårt på att utöka vårt butiksnät, både genom att aggressivt öppna nya butiker och genom att köpa konkurrenten Nettos drygt 160 butiker i Sverige.

Vi börjar alltså höstterminen med 800 butiker som vi ska fylla med kunder och varor. Detta samtidigt som näthandeln ständigt tar andelar från den fysiska handeln. Hur går det ihop?

Självklart är digitaliseringen en av de trender som påverkar näringslivet starkast och konkurrensen inom e-handel av mat är stenhård. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det faktiskt bara är en bråkdel av maten som i dag säljs på nätet. Även om e-handeln når 10 procent till 2025, som de flesta prognoser pekar på, så kommer de fysiska butikerna omsätta åtminstone 225 miljarder kronor.

Men det kommer såklart att ställas nya krav på de fysiska butikerna. En tydlig trend är att de bostadsnära butikerna tar från stormarknaderna när storhandeln flyttar till nätet. Att snabbt kunna lösa vardagsmaten blir allt viktigare och då är en bostadsnära butik svårslagen.

Mycket talar för att vi står inför en lågkonjunktur. Det tror jag kan bli en möjlighet för oss i dagligvaruhandeln. De senaste åren har vi i Sverige lagt mer pengar på mat, men den stora delen av kakan har hamnat hos kaféer och restauranger. Detta är en utgift många kommer att dra ner på i en lågkonjunktur – men samtidigt har det etablerats ett behov av att få maten lika snabbt och smidigt som när man äter ute. Därför satsar vi stort både på att utveckla vårt sortiment av färdiglagat och på att skapa kaféer eller bistros inne i våra butiker.

Något som snart också kommer vara självklart för alla matbutiker är det vi kallar ”Hämta”, det vill säga möjligheten att smidigt hämta upp maten man handlat på nätet i sin butik. Det är nämligen ingen tvekan om att e-handeln kommer att växa och tillväxten drivs av kunderna. Och då måste kanalen vara en tydlig del av de fysiska butikernas service och erbjudande.

Det är några av de övergripande trenderna för att en butik ska vara framgångsrik även i framtiden. Men den avgörande faktorn är som alltid att vara den som bäst förstår sin lokala marknad, i dag och i framtiden.

Hur ska vi på bästa sätt utveckla ytorna utanför butiken? Med färre bilar behövs inte lika många parkeringsplatser, ytor som kan användas till lek eller varför inte en uteservering för butikens kafé? Det är också rimligt att våra ägare, medlemmarna, kan vara med och påverka 5-10 procent av butikens sortiment. Då kommer de att bli trogna den fysiska butiken som även under överskådlig framtid blir vår absolut viktigaste kanal.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Håkan Börjesson, handlare hos Ica Supermarket BBB i Sunne.

Nyhetsbrev

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Arkiv

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Walmart tar tempen på sina anställda

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.11