23948sdkhjf

Marknadsanalysen: Willys fortsätter glänsa

Willys fortsätter att piska konkurrenterna på den svenska dagligvarumarknaden. Kedjans försäljning ökar överlägset mest, visar Fri Köpenskaps Marknadsanalys för andra kvartalet 2019.

APRIL-JUNI 2019
Dagligvaru- Förändring 2018-2019 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2018 2019 priser i volym priser i volym
Ica 32 968 34 291 4,0 -0,4 3,9 -0,5
Maxi 9 648 10 256 6,3 1,8 5,5 1,1
Kvantum 7 965 8 394 5,4 0,9 4,0 -0,4
Supermarket 10 227 10 391 1,6 -2,7 2,9 -1,4
Nära 5 127 5 250 2,4 -1,9 2,7 -1,6
Axfoodgruppen 11 497 12 306 7,0 2,5 6,3 1,8
Willys 7 670 8 352 8,9 4,3 7,9 3,4
Hemköp egenägd 1 737 1 740 0,2 -4,0 1,8 -2,5
Hemköp handlarägd 2 091 2 214 5,9 1,4 4,0 -0,4
Bergendahls 4 656 5 014 7,7 3,1 5,1 0,7
Bergendahls Food inkl kunder 3 778 4 062 7,5 3,0 5,3 0,9
Matrebellerna 878 952 8,4 3,8 4,4 0,0

I marknadsanalysen försöker vi räkna fram hur mycket kedjornas butiker sålt av rena dagligvaror och korrigerar för kalendereffekt och prisutveckling för att få fram volymförsäljning av dagligvaror. Numera redovisar både Ica och Axfood sin butiksförsäljning inklusive e-handeln.

Tittar man på volymförsäljningen av dagligvaror i jämförbara butiker, har Willys ökat absolut mest av alla mätta kedjor. En ökning på 3,4 procent mot samma period förra året är det ingen annan som kommer i närheten av. Tvåa är Icas Maxiprofil, den enda av Icas profiler som har ökat mätt på detta sätt, som ändå får nöja sig med en ökning på 1,1 procent. Även Bergendahls City Gross och kunder som inte är Matrebeller har gått framåt, med 0,9 procent.

Totalt backar Ica med 0,5 procent i volym i jämförbara butiker. Allra sämst utveckling har Ica Nära.

Tack vare Willys ökar Axfood, men både egenägda och handlarägda Hemköpsbutiker har tappat.

Tittar man på sammanställningen över årets två första kvartal är det fortfarande Willys som ökat sin försäljningsvolym av dagligvaror mest i jämförbara butiker. Handlarägda Hemköp seglar upp som tvåa, följda av Bergendahl Foods, Ica Maxi och Matrebellerna, när man kokar ner det till jämförbara butiker.

JANUARI-JUNI 2019
Dagligvaru- Förändring 2018-2019 i procent
omsättning Samtliga enheter Jämförbara enheter
Mkr inkl moms i löpande i löpande
2018 2019 priser i volym priser i volym
Ica 63 404 65 034 2,6 0,0 2,4 -0,2
Maxi 18 556 19 298 4,0 1,4 3,1 0,5
Kvantum 15 616 16 085 3,0 0,4 2,3 -0,3
Supermarket 19 523 19 797 1,4 -1,2 1,9 -0,7
Nära 9 709 9 854 1,5 -1,1 2,2 -0,4
Axfoodgruppen 22 545 23 798 5,6 2,9 5,3 2,6
Willys 15 005 16 070 7,1 4,4 6,4 3,7
Hemköp egenägd 3 469 3 463 -0,2 -2,7 1,4 -1,2
Hemköp handlarägd 4 071 4 266 4,8 2,1 3,7 1,1
Bergendahls 8 995 9 517 5,8 3,1 3,3 0,7
Bergendahls Food inkl kunder 7 296 7 698 5,5 2,8 3,4 0,8
Matrebellerna 1 699 1 819 7,1 4,4 2,9 0,3
Förklaringar
» Med jämförbara enheter avses butiker som varit i drift hela de aktuella perioderna, såväl 2018 som 2019.
» Volymutfallet, som egentligen avser kalenderkorrigerade fasta priser, baseras på omsättningsförändringen efter
korrigering av en pris- och kalendereffekt (P&K-effekt), vilken står för den sammantagna effekten av prisnivåns
förändring och skillnaden i säljdagarnas antal och värde perioderna emellan. Vid beräkningen har för perioden
april-juni använts en P&K-effekt på 4,40 procent och för januari-juni en priseffekt på 2,60 procent.
Sammanställningen har utarbetats av H-G Larsson Information 2019-08-16
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14