23948sdkhjf

Butikscheferna: Så blev vi finalister i Årets butik

Finalisternas egna tankar om Dagligvarugalan och chansen att bli Årets butik den 19 september.

Markus Wahlgren, butikschef, Stora Coop Visby.

Hur känns det att vara finalist?

– Helt fantastiskt, och mycket hedrande att vara finalist till branschens största pris – det hade vi aldrig vågat hoppas på. Vi är och tittar så klart in andra butiker med jämna mellanrum men till vardags kämpar vi ju på i vår bubbla här ute på Gotland. Att vara finalist är ett stort kvitto på att vi jobbar åt rätt håll.

Vad betyder det för butiken?

– Det betyder oerhört mycket för alla. Att vi har fått priser i andra sammanhang tidigare har varit kvitton i sig men att vara topp tre i Årets butik är hur stort som helst. Det hade vi aldrig vågat drömma om. Varenda en från butikspersonal till lastbilschaufförer och elreparatörer får sträcka på sig. Alla har dragit sitt strå till stacken.

Vilka är butikens främsta styrkor?

– Att vi hela tiden hittar på nya saker och jobbar utanför boxen. Vi har en tight personal och försöker vara personliga mot kunderna. Vi har en speciell skyltkommunikation med egna typsnitt och jobbar stenhårt med vårt mål att vara extremt närproducerade. Allt från gotländska lamm till fisk, dryck, bröd och minsta lilla karamelltillverkare.

Vem vinner?

– Det återstår att se. Vi hoppas så klart innerligt att juryn tycker att vi varit bäst.

Martin Åberg, butikschef, Ica Supermarket Cityhallen Växjö

Hur känns det att vara finalist?

– Det känns naturligtvis jätteroligt, det är mig veterligen första gången vi är nominerade på galan så det var inte förväntat men det var något vi hade hoppats på. Vi har funnits här länge och jobbat hårt varje dag så det känns som en bekräftelse.

Vad betyder det för butiken?

– Det är ett erkännande på att vi gör en hel del rätt. Men vi ska också komma ihåg att vi har inte vunnit ännu så vi tar det lite lugnt innan det är färdigt. Men det är klart att det betyder en del för personalen att veta att de gör ett bra jobb, och vi har även gått ut med det till våra kunder både i butik och på sociala medier. Sen har det även uppmärksammats av Smålandsposten vilket också är roligt, men vi får se vem som vinner först innan vi gör något mer.

Vilka är butikens styrkor?

– Det här är Sveriges enda Supermarket utan en enda parkeringsplats och vi har fått anpassa oss efter det. Det är många som kommer hit och köper lunch och många studenter som kommer hit och köper en dricka, det är mycket grab and go. Det är många kunder i rörelse samtidigt som det är något av en mötesplats och då måste man se till att det blir trevligt för alla, både för de som storhandlar och de som bara tar en läsk och det gör vi varje dag.

Vem vinner?
– Det vill jag inte spekulera i, vi har satsat på det här och nu får vi se hur det går.

Simon Johansson, butikschef, Ica Supermarket Almö Livs

Hur känns det att vara finalist?

– Helt ärligt känns det lite overkligt. Det finns nästan 5 000 butiker som vi tävlar med och att vara en av de tre som är bäst känns overkligt. I slutändan är det personalen som gjort det möjligt, vi chefer kan sätta upp rutiner och mål men det är de som får det att hända varje dag.

Vad betyder det för butiken?

– Butiken har funnits i mer än 50 år nu men det här är det största som hänt. Oavsett hur det går kan vi konstatera att vi är västra Sveriges bästa butik. Vi har passat på att fira det med både personalen och även våra kunder som vi bjöd på tårta förra veckan, det blev närmare 800 tårtbitar då. Sen har vi också fått stor spridning för nyheten i sociala medier - där har vi nått nästan 20 000.

Vilka är butikens främsta styrkor?

– Jag skulle säga att vi är en väldigt färskvarubaserad butik. Vi står för mycket matinspiration och nytänk samtidigt som vi satsar på hållbarhet och att ta till vara på så mycket som möjligt. Vi trycker hårt på retaste och säljer till exempel luncher varje dag för 79 kronor gjort på råvaror som annars skulle slängts. Samtidigt har vi satsat på att vara "framtidens lanthandel", både till utseende och koncept med träpaneler och korgar med erbjudanden i kombination med flera manuella diskar och personlig service.

Vem vinner?

– Vi skojade lite om att dyka upp på galan med gyllene hattar på eftersom vi redan känner oss som vinnare oavsett hur det går. Men vem som vinner, det återstår att se.

Se även filmen där vi presenterar årets finalister:

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172