23948sdkhjf

Vinsten rasar för snabbväxande Lidl

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Lågpriskedjan Lidl växer betydligt snabbare än marknaden och äter marknadsandelar till frukost. Under verksamhetsåret mars 2018-februari 2019 ökade omsättningen med åtta procent till 10 800 miljoner kronor från föregående års 9 962 miljoner kronor.

Läs också: Här vill Lidl etablera ny butik

Den höga investeringstakten innebar dock att resultatet efter finansnetto sjönk till 38 miljoner kronor från förra årets rekordnotering på 116 miljoner kronor.

– Resultatet påverkas av den svaga kronan och prisökningar på livsmedel som en följd av torkan förra sommaren. Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset så valde vi att i första hand dra ned på vår marginal för att konsumenterna inte skulle behöva betala genom höjda priser. Våra låga priser är ett löfte till våra kunder. Vår höga investeringstakt påverkar också resultatet. Vi investerade mer än 1,1 miljarder under förra året, vilket är vår högsta investeringsnivå någonsin. En stor del av investeringarna skedde i hållbart byggande och utveckling av hållbara transporter, säger Sverigechefen Johan Augustsson i en kommentar.

Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.

Lidls omsättningsökning var betydligt större än marknadens, som ökade 2,9 procent under samma period.

Läs också: All engångsplast borta på Lidl

– Vi växer och satsar på fortsatt expansion. Årsredovisningen visar att allt fler svenskar uppskattar oss och jag är stolt över det arbete som alla våra medarbetare gör varje dag för att utmana det svenska livsmedelsoligopolet, säger Augustsson.

Lidl räknar med att nå sitt mål på 200 butiker under nästa år, 2020, och siktar nu långsiktigt på 300 butiker. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige.

Lidl satsar också på eko och emv. Antalet ekologiska produkter ökade med 41 procent och försäljningen ökade med 54 procent.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Plus

Då öppnar nya Maxi

Coop närmar sig nytt prestigeläge i Varberg

Här vill Lidl etablera ny butik

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Nyhetsbrev

"Världens mat" med nya ägare

Arkiv

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Bagerierna som säljer flest semlor

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Oviss framtid för Willys-butik

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.218