23948sdkhjf

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

Coops köp av danska Nettos svenska butiksrörelse fortsätter att vara det hetaste som hänt i den svenska dagligvaruhandeln på mycket länge.

”Det största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år”, tyckte köparen, Coop Butiker & Stormarknaders vd Christian Wikström då, och jag konstaterade i en kommentar att affären var en av de största ”inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.”

Nu visar det sig att affären inte kom fullt så överraskande som många hittills trott. Nettos svenska expansion har gått trögare än vad den danska ägaren Salling Group rimligen väntat sig, och lönsamheten under de senaste tio åren har varit milt sagt tveksam. Trots stora planer har antalet butiker vuxit långsamt och omsättningen har i en rad år stångat strax under 5-miljardersvallen.

Så det är inte förvånande att Salling, som hellre satsar på de danska, tyska och polska marknaderna där Nettokonceptet varit mer framgångsrikt, hade den svenska verksamheten på marknaden.

När det nu visar sig att Salling och Axfood, i form av Willys, hade långt gångna förhandlingar om ett köp, är det inte heller förvånande.

Netto och Willys är mer eller mindre en perfekt matchning, där Willys lilla Hemma-format ligger så nära Nettos butiksutbud man kan komma. Willys har också det senaste året varit det försäljningsmässigt mest framgångsrika formatet i svensk dagligvaruhandel, och har en väl utvecklad logistik lämpad för lågprishandel.

Att Coop kom in på det sättet de gjorde, visar att de var mer angelägna. Att på ett bräde köpa så mycket ny volym, skulle på ett snabbt sätt åter sätta fart på den utveckling som stannat av efter de senaste årens mödosamma vändning. Förutsatt att de lyckas.

Affären innebär också att Coop betalade ett premiumpris, vilket gör att det krävs enorm fingertoppskänsla för att behålla de gamla Nettokunderna och samtidigt vinna nya.

Om den väg man slagit in på, med breddat sortiment och sänkta Coop-priser, leder till framång lär visa sig.

Avgörande blir om de kan övertyga konsumenterna om prisvärdet i de nya butikerna.

Läs nyheten här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083