23948sdkhjf

Avslöjar: Lågprismodellen testas även i vanliga Coop-butiker

Kedjan har i smyg startat ytterligare två lågprispiloter – i vanliga Coop.

Coop har som bekant köpt lågprisaktören Netto:s drygt 160 butiker i Sverige. För att attrahera de tidigare Netto-kunderna har kedjan tagit fram ett nytt koncept med lägre priser som pilottestas i de tre första omställda butikerna i Sollentuna, Malmö och Falkenberg sedan i fredags.

”Lågt pris varje dag” är den glasklara slogan som kommuniceras till kunderna.

Vad Coop ännu inte kommunicerat är att man i smyg startat ytterligare två piloter-butiker med samma aggressiva prisstrategi. Skillnaden? Dessa är inte före detta Netto-butiker utan vanliga Coop-butiker.

En pilotbutik, Coop Svampen, återfinns i Örebro och en på Lidingö i Stockholm, enligt källor till Fri Köpenskap.

Butiken på Lidingö är täckt av samma marknadsföring som i Coops första omställda Netto-butiker. Stora banderoller, skyltar och prisetiketter med texten ”Lågt pris varje dag” och ”Massor av sänkta priser”, glimmar i gult och rött både på insidan och utsidan av butiken. Butiken ligger vägg i vägg med lågprisaktören Lidls första butik på Lidingö som premiäröppnar den 26 september.

Coop Lidingö testar samma strategi som de omställda Netto: "Lågt pris varje dag".

Ulf Mazur, vd på prisjämförelsetjänsten Matpriskollen, har svårt att se hur det skulle gå ihop för Coop att markant sänka priserna i sitt butiksbestånd.

– De behöver sänka priserna i de mindre formaten så det är inget omöjligt scenario men jag har svårt att se att de skulle ha råd att sänka priserna på sina ordinarie varumärken markant, säger han till Fri Köpenskap.

Lågprisaktörer som Lidl och Netto kan pressa priserna genom höga andelar emv-varor men här kommer nästa bekymmer för Coop, menar Ulf Mazur.

– Det nya Netto-konceptet har en väldigt hög andel emv men i Coops fall blir det bekymmersamt eftersom Coops emv-produkter heter Coop – alltså samma varumärke som kunderna exponeras för utanför butikerna. Det blir svårt att pumpa på ännu mer, konstaterar Ulf Mazur.

Så ser Coops omställda Netto-butik i Sollentuna ut.

Coops Netto-pilot i Sollentuna har gått från knappt 2 000 varor till omkring 6 000 varor i sortimentet och nästan fördubblat andelen emv jämfört med en vanlig Coop-butik. 30-35 procent av butiken utgörs av egna märkesvaror.

Coop-cheferna bekräftar satsningen: "Ett första steg i att testa ett nytt angreppssätt". Läs artikeln här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141