23948sdkhjf

Avslöjar: Lågprismodellen testas även i vanliga Coop-butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kedjan har i smyg startat ytterligare två lågprispiloter – i vanliga Coop.

Coop har som bekant köpt lågprisaktören Netto:s drygt 160 butiker i Sverige. För att attrahera de tidigare Netto-kunderna har kedjan tagit fram ett nytt koncept med lägre priser som pilottestas i de tre första omställda butikerna i Sollentuna, Malmö och Falkenberg sedan i fredags.

Läs också: Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

”Lågt pris varje dag” är den glasklara slogan som kommuniceras till kunderna.

Vad Coop ännu inte kommunicerat är att man i smyg startat ytterligare två piloter-butiker med samma aggressiva prisstrategi. Skillnaden? Dessa är inte före detta Netto-butiker utan vanliga Coop-butiker.

En pilotbutik, Coop Svampen, återfinns i Örebro och en på Lidingö i Stockholm, enligt källor till Fri Köpenskap.

Butiken på Lidingö är täckt av samma marknadsföring som i Coops första omställda Netto-butiker. Stora banderoller, skyltar och prisetiketter med texten ”Lågt pris varje dag” och ”Massor av sänkta priser”, glimmar i gult och rött både på insidan och utsidan av butiken. Butiken ligger vägg i vägg med lågprisaktören Lidls första butik på Lidingö som premiäröppnar den 26 september.

Läs också: CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Lidingö testar samma strategi som de omställda Netto: "Lågt pris varje dag".

Ulf Mazur, vd på prisjämförelsetjänsten Matpriskollen, har svårt att se hur det skulle gå ihop för Coop att markant sänka priserna i sitt butiksbestånd.

– De behöver sänka priserna i de mindre formaten så det är inget omöjligt scenario men jag har svårt att se att de skulle ha råd att sänka priserna på sina ordinarie varumärken markant, säger han till Fri Köpenskap.

Lågprisaktörer som Lidl och Netto kan pressa priserna genom höga andelar emv-varor men här kommer nästa bekymmer för Coop, menar Ulf Mazur.

– Det nya Netto-konceptet har en väldigt hög andel emv men i Coops fall blir det bekymmersamt eftersom Coops emv-produkter heter Coop – alltså samma varumärke som kunderna exponeras för utanför butikerna. Det blir svårt att pumpa på ännu mer, konstaterar Ulf Mazur.

Så ser Coops omställda Netto-butik i Sollentuna ut.

Coops Netto-pilot i Sollentuna har gått från knappt 2 000 varor till omkring 6 000 varor i sortimentet och nästan fördubblat andelen emv jämfört med en vanlig Coop-butik. 30-35 procent av butiken utgörs av egna märkesvaror.

Coop-cheferna bekräftar satsningen: "Ett första steg i att testa ett nytt angreppssätt". Läs artikeln här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Ica Maxi Kalmar, Ica City Knalleland, Kronfågel och Julia Kronlund om hur de förvaltat priserna från Dagligvarugalan 2018.

Från Shanghai till Värmdö

Livsmedelskedjorna i Sverige vill samarbeta med Moby Mart, den obemannade butiken som kommer hit nu, på ett eller annat sätt. Men även de största i världen håller ögonen på den svenska semimobila butiken.

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Premiären för Coops nya skånska ess närmar sig.

Arkiv

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

1

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

På nytt jobb
Evanoff Group rekryterar produktchef från Ica

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Nu sjunker matpriserna

Coop söker nya franchisetagare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13