23948sdkhjf

Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Paolos tomater fick internationellt designpris

Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke Paolos tog emot ett pris för sin förpackning för varumärkets San Marzano-tomater som prisades under den prestigefyllda galan Pentawards, världens främsta tävling i förpackningsdesign som gick av stapeln i går kväll i centrala London.

Läs också: Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

Varumärket Paolos lanserade ett 50-tal italienska produkter i ett exklusivt samarbete med Coop under förra året. En av de mer udda produkterna var Paolos San Marzano-tomater, en exklusiv tomatsort som odlas vid vulkanen Vesuvius sluttningar sydöst om Neapel i södra Italien.

Burken tog hem ”Bronze Award” i kategorin Fruit & Vegetables.

- Jag är extremt glad över det här fina priset. Vi har verkligen satsat på förpackningsdesignen för Paolos sortiment. Alla mina produkter är av otroligt hög kvalitet och de förtjänar att paketeras på ett sätt som speglar den höga kvalitén, säger Paolo Roberto, grundare av Paolos.

Det är inte bara designen som lockar. Trots att priset är dubbelt så högt som vanliga burktomater har försäljningen gått över förväntan.

Läs också: Listan: Här blir fler Netto Coop

- Vi sålde slut på hela den beräknade årsvolymen efter bara några månader! Den lyxiga förpackningen sticker ut i butikshyllan och jag tror att kunderna blir nyfikna på att testa. En burk med tomater för 25 kronor är trots allt något som de flesta har råd med, en slags vardagslyx, säger Ken Nygren, marknadschef på Paolos och Evanoff Group.

Byrån som tagit fram hela den grafiska indentiteten är Mikael Selin Design Studio.

Paolos San Marzano-tomater säljs hos Coop, City Gross, Delitea.se och i utvalda ICA-butiker.

Ursprungsbeteckning:

San Marzano är en produkt som innehar skyddad ursprungsbeteckning, vilket innebär att allt från odling till skörd och paketering är strikt kontrollerat och reglerat i såväl italiensk som europeisk lagstiftning. Andra produkter som innehar beteckningen är bland annat drycken Champagne och vår svenska Kalixlöjrom.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Banbrytande chefredaktör avliden

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Köttbulleföretag i konkurs

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Nyhetsbrev

Papper på prästosten ersätter plasten

Arkiv
Plus

Mötet
”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Lena Hägg på Happy Food i Uppsala har en hektiskt tid. Förutom verksamheten med mat till förskolor och privatpersoner har hon nytillskottet – en butik.

Axfood vill bli större i Linköping

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Maxat Maxi i jul

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.14