23948sdkhjf

CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd på CBS, i en krönika om hur Coop nu ska ta tillbaka det som gått förlorat.

Vi vet att vi med vårt köp av Netto och vår prissänkning på Stora Coop har påbörjat en resa som handlar om att ge våra medlemmar och kunder en bra vardag. Vi ska helt enkelt göra varje dag lite smidigare. Det skapar också möjligheten för oss att kunna utveckla vårt erbjudande och vi hoppas kunna få pris för att vi är bäst på att skapa hälsosam och snabb matglädje hemma hos var och en.

Läs också: Nu stänger Netto för gott

Kan vi skapa värde för våra medlemmar och kunder genom att underlätta vardagsstressen alla timmar på dygnet genom att förstå var vi kan rycka in och vara en hjälpande hand, då har det ett annat pris än bara värdet av en vara.

Vi vill bli våra medlemmar och kunders räddare i vardagen utan att lägga oss i. Kan vi nyttja all den data som lämnas som spår vid varje transaktion på ett klokt vis, då kan vi förutse dilemman innan de uppstår. Det finns mycket att göra kring hälsa och hållbarhet som har med vår matkonsumtion att göra. Här vill jag att vi blir så duktiga att vi får ett pris som vi kan vara stolta över under en lång tid men främst som ger oss värde och en anledning att finnas i en framtid.

Det betyder att vi just nu till varje pris måste vara modigare och tuffare än vad alla andra är. Vare sig de uppträder på dagligvarumarkanden, matservicemarknaden eller någon annanstans. Vi har mycket att ta igen för att vara riktigt relevanta.

Det betyder att vi har bara ett val, det är att börja med basfrågorna. Den främsta frågan blir att i en vanlig butik på traditionellt men modernt vis erbjuda bra mat till rätt pris. Vi har tillåtit våra konkurrenter att vinna snabba vinster genom att vi har undvikit att reagera på deras utspel. Den typen av vinster ska i framtiden gå till oss och ingen annan.

Vi har betalat priset för att inte ligga på och arbeta med ständiga förbättringar. Vi kan och nu gör vi det bättre och bättre. Vi har på rekordtid lyckats transformera de första tre Nettobutikerna till vårt ”nya Coop”. Vi har bra ledare på alla nivåer som vill förändra och ta igen det som vi har förlorat. Nu ska vi bygga bra butiker med bra mat och bra priser. Vi har de senaste åren lyckats förändra genom att ständigt lyssna, analysera och prova nytt. Vi har alla en härlig tid framför oss om vi vågar.

Det enda priset vi på alla vis ska undvika framåt, är det som konsumenten anser vara för högt.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.188