23948sdkhjf

CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd på CBS, i en krönika om hur Coop nu ska ta tillbaka det som gått förlorat.

Vi vet att vi med vårt köp av Netto och vår prissänkning på Stora Coop har påbörjat en resa som handlar om att ge våra medlemmar och kunder en bra vardag. Vi ska helt enkelt göra varje dag lite smidigare. Det skapar också möjligheten för oss att kunna utveckla vårt erbjudande och vi hoppas kunna få pris för att vi är bäst på att skapa hälsosam och snabb matglädje hemma hos var och en.

Läs också: Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Kan vi skapa värde för våra medlemmar och kunder genom att underlätta vardagsstressen alla timmar på dygnet genom att förstå var vi kan rycka in och vara en hjälpande hand, då har det ett annat pris än bara värdet av en vara.

Vi vill bli våra medlemmar och kunders räddare i vardagen utan att lägga oss i. Kan vi nyttja all den data som lämnas som spår vid varje transaktion på ett klokt vis, då kan vi förutse dilemman innan de uppstår. Det finns mycket att göra kring hälsa och hållbarhet som har med vår matkonsumtion att göra. Här vill jag att vi blir så duktiga att vi får ett pris som vi kan vara stolta över under en lång tid men främst som ger oss värde och en anledning att finnas i en framtid.

Det betyder att vi just nu till varje pris måste vara modigare och tuffare än vad alla andra är. Vare sig de uppträder på dagligvarumarkanden, matservicemarknaden eller någon annanstans. Vi har mycket att ta igen för att vara riktigt relevanta.

Det betyder att vi har bara ett val, det är att börja med basfrågorna. Den främsta frågan blir att i en vanlig butik på traditionellt men modernt vis erbjuda bra mat till rätt pris. Vi har tillåtit våra konkurrenter att vinna snabba vinster genom att vi har undvikit att reagera på deras utspel. Den typen av vinster ska i framtiden gå till oss och ingen annan.

Vi har betalat priset för att inte ligga på och arbeta med ständiga förbättringar. Vi kan och nu gör vi det bättre och bättre. Vi har på rekordtid lyckats transformera de första tre Nettobutikerna till vårt ”nya Coop”. Vi har bra ledare på alla nivåer som vill förändra och ta igen det som vi har förlorat. Nu ska vi bygga bra butiker med bra mat och bra priser. Vi har de senaste åren lyckats förändra genom att ständigt lyssna, analysera och prova nytt. Vi har alla en härlig tid framför oss om vi vågar.

Det enda priset vi på alla vis ska undvika framåt, är det som konsumenten anser vara för högt.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Ica Maxi Kalmar, Ica City Knalleland, Kronfågel och Julia Kronlund om hur de förvaltat priserna från Dagligvarugalan 2018.

Från Shanghai till Värmdö

Livsmedelskedjorna i Sverige vill samarbeta med Moby Mart, den obemannade butiken som kommer hit nu, på ett eller annat sätt. Men även de största i världen håller ögonen på den svenska semimobila butiken.

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Premiären för Coops nya skånska ess närmar sig.

Arkiv

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

1

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

På nytt jobb
Evanoff Group rekryterar produktchef från Ica

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Mathem gör satsning på biogas

Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Nu sjunker matpriserna

Coop söker nya franchisetagare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.705