23948sdkhjf

CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

| Av admin | Tipsa redaktionen

Christian Wijkström, vd på CBS, i en krönika om hur Coop nu ska ta tillbaka det som gått förlorat.

Vi vet att vi med vårt köp av Netto och vår prissänkning på Stora Coop har påbörjat en resa som handlar om att ge våra medlemmar och kunder en bra vardag. Vi ska helt enkelt göra varje dag lite smidigare. Det skapar också möjligheten för oss att kunna utveckla vårt erbjudande och vi hoppas kunna få pris för att vi är bäst på att skapa hälsosam och snabb matglädje hemma hos var och en.

Läs också: Coop-vd:n om prisfrågan i ”Netto”-butikerna

Kan vi skapa värde för våra medlemmar och kunder genom att underlätta vardagsstressen alla timmar på dygnet genom att förstå var vi kan rycka in och vara en hjälpande hand, då har det ett annat pris än bara värdet av en vara.

Vi vill bli våra medlemmar och kunders räddare i vardagen utan att lägga oss i. Kan vi nyttja all den data som lämnas som spår vid varje transaktion på ett klokt vis, då kan vi förutse dilemman innan de uppstår. Det finns mycket att göra kring hälsa och hållbarhet som har med vår matkonsumtion att göra. Här vill jag att vi blir så duktiga att vi får ett pris som vi kan vara stolta över under en lång tid men främst som ger oss värde och en anledning att finnas i en framtid.

Det betyder att vi just nu till varje pris måste vara modigare och tuffare än vad alla andra är. Vare sig de uppträder på dagligvarumarkanden, matservicemarknaden eller någon annanstans. Vi har mycket att ta igen för att vara riktigt relevanta.

Det betyder att vi har bara ett val, det är att börja med basfrågorna. Den främsta frågan blir att i en vanlig butik på traditionellt men modernt vis erbjuda bra mat till rätt pris. Vi har tillåtit våra konkurrenter att vinna snabba vinster genom att vi har undvikit att reagera på deras utspel. Den typen av vinster ska i framtiden gå till oss och ingen annan.

Vi har betalat priset för att inte ligga på och arbeta med ständiga förbättringar. Vi kan och nu gör vi det bättre och bättre. Vi har på rekordtid lyckats transformera de första tre Nettobutikerna till vårt ”nya Coop”. Vi har bra ledare på alla nivåer som vill förändra och ta igen det som vi har förlorat. Nu ska vi bygga bra butiker med bra mat och bra priser. Vi har de senaste åren lyckats förändra genom att ständigt lyssna, analysera och prova nytt. Vi har alla en härlig tid framför oss om vi vågar.

Det enda priset vi på alla vis ska undvika framåt, är det som konsumenten anser vara för högt.

Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tierpbutiken flyttar – blir nästan dubbelt så stor

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Gäng sätter skräck i Willys personal – tvingas anlita vaktbolag

Coop lägger ner i Avesta – ett år senare än tänkt

På nytt jobb
Hon tar över Supermarket-butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergendahls Eko mot åttonde butiken

Arkiv

Icabanken i nytt bolånesamarbete

Så ska östra Birsta utvecklas – KF Fastigheter vill sälja

Krönika
"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De är Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De är Årets Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De stod för årets matinspiration

Priset för Årets Matinspiration gick till Accademia Di Luca - Medelhavsskolan.

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Säfflehandlare i konkurs

Unga ratar köttet för klimatets skull

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173