23948sdkhjf

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

City Gross möter branschglidningen med egna färdigrätter. Två serier färdigmat, bestående av totalt 15 olika rätter, lanseras denna vecka av Bergendahls Food, som driver City Gross. 

– Färdiga måltider har tagits emot väl av konsumenter och tillväxten har länge varit konstant. Det är en stor efterfrågan som vi vill bemöta, säger Cecilia Nilsson, affärsområdeschef EMV hos Bergendahls Food.

Matbutiker, conveniencebutiker och restauranger slåss alla om den växande skara svenskar som äter färdigrätter på jobbet. Enligt en Sifoundersökning som Bergendahls Food låtit göra har hela 95 procent av svenskarna någon gång ätit en färdigrätt och marknadsvärdet för kategorin förväntas, enligt Euromonitor, växa till 710 miljoner euro år 2022.

För att möta behovet lanserar Bergendahls Foods två serier färdigmat. En serie med italienska pastarätter och en serie färdigrätter med husmanskost från världens alla hörn, som enbart innehåller svenskt kött och kyckling. Dessutom lanseras stenugnsbakade kylda pizzor under premiumvarumärket Favorit Finfina.

– Det som verkligen sticker ut är seriens bredd, något som gör att vi tilltalar en bred målgrupp. Det är också viktigt att erbjuda en smakupplevelse som är minst lika hög som om konsumenten skulle ha lagat maten hemma, förklarar Cecilia Nilsson.

Produktlanseringen sker under vecka 38 och Bergendahls Foods nya färdigrätter kommer att finnas hos företagets 42 City Gross-butiker. Sortimentet kommer senare även att finnas hos fria handlare, exempelvis mathem.se.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078