23948sdkhjf

Förra årets galavinnare om året som gått

| Av Johan Colliander/Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ica Maxi Kalmar, Ica City Knalleland, Kronfågel och Julia Kronlund om hur de förvaltat priserna från Dagligvarugalan 2018.

David Hassel, kött och charkansvarig, Ica City Knalleland.

Läs också: Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Vad har priset betytt?

– Det har betytt väldigt, väldigt mycket både för personalen och kunderna. Vi har fått ett kvitto på att vi jobbar rätt och sedan är det förstås något som sporrar oss att bli ännu bättre. Kunderna har verkligen uppmärksammat priset och vi får mängder av gratulationer hela tiden. Trots att det var ett år sedan vi vann så var det en kund som gratulerade senast i dag. Det har varit väldigt stort och betydelsefullt för oss.

Vad har hänt hos er sedan dess?

– Vi har fortsatt på samma linje och jobbar mycket med lokalproducerat, svenskt och våra egna produkter. Sedan dess har vi också startat en egen köttskola i vårt Cityblad som går ut till alla fyra City-butikerna.

Läs också: Tina Nordström leder Dagligvarugalan 2020

Vem skulle du vilja prisa på Dagligvarugalan?

– De svenska bönderna. De har verkligen tagit många kliv i rätt riktning när det gäller kvalitet på tallriken trots den svåra torkan förra året. De förtjänar verkligen ett pris.

Christian Davidsson, dryckesansvarig på Ica Maxi Kalmar.

Vad har priset betytt?

Läs också: Dagligvarugalan nu ännu viktigare – glöm inte nominera

– Det är ett bevis på att vi har lyckats med vår dryckesavdelning och för oss i personalen har det varit väldigt stort.

Vad har hänt hos er sedan dess?

– Vi har fortsatt i samma riktning som tidigare. Vi satsar på marginalstarka produkter på gavlar och energidryckerna fortsätter att öka hela tiden.

Vem skulle du vilja prisa på Dagligvarugalan?

Läs också: Han tar över på Sevan

– Oj, det var en tuff fråga. Jag vet faktiskt inte så den får jag passa på.

Julia Kronlund, vd på Sevan, vinnare av årets syftesdrivna ledare 2018.

 Vad har priset betytt för dig?

Det har självklart varit väldigt hedrande. Priset är intressant på det sättet att det har fokus både på ett hållbart och samtidigt resultatinriktat ledarskap. Sen har det betytt en del för de som arbetar för oss då vi på Sevan sätter arbetarna i fokus då det är de som gör allt möjligt.

Läs också: Sevans vd lämnar livsmedelsbranschen

 Vad har hänt sedan dess?

– Vi befinner oss i en stor förändring just nu både strukturella och marknadsmässiga då vi både ökar som företag samtidigt som vi nu håller på att genomföra en större flytt av både kontor och fabrik. Vi växer snabbt och arbetar hela tiden med "hummus-revolutionen" där vi försöker få kunder och butiker att förstå värdet som finns i mat från mellanöstern.

Vem skulle du vilja ge pris?

– Eftersom jag i år sitter i juryn för Dagligvarugalan så har jag sett väldigt många bra kandidater i branschen. Men jag skulle nog vilja ge ett pris till Monica Längbo som nyligen blivit HR-direktör på Axfood. Hon är fantastiskt duktig på det hon gör och kommer verkligen att förändra FMCG-branschen.

Martin Starkman, kommersiell direktör Kronfågel

Vad har priset betytt för er?

– Det har betytt enorm stolthet och erkännande för vårt arbete med att utveckla kategori baserat på konsumenttrender i nära samarbete med våra kunder. Årets Leverantör har gett oss ytterligare energi att fortsätta utvecklingen av vårt arbete och det gör vi med ökat fokus på innovation, nyheter och hållbarhetsfrågor som vi belyser i kommande kampanj ”Gör något enkelt för miljön”.

Vad har hänt inom företaget sedan dess?

– Vi har ett fortsatt fokus på att utveckla våra produkter i både nuvarande och nya kategorier. Det har anställts en gastronomiskt ansvarig för ökat fokus på innovationer och för att sätta prägeln på oss som ett matföretag. Vi re-lanserar vårt varumärke under hösten 2019 med ny logotype, nytt visuellt uttryck, nya förpackningar, ny och inspirerande webbplats och som toppen på det går vi ut med kommunikationskonceptet ”Gör något enkelt för klimatet” som ni kommer se mer av under hösten.

Vem skulle du vilja ge pris?

– Någon som på ett hållbart sätt utvecklar sitt konsumenterbjudande. Produkter som på ett tydligt sätt bidrar till utveckling av sin kategori baserat på konsumentinsikter och utvecklar försäljningen för kunderna.

Läs mer om: Dagligvarugalan | Kronfågel | Sevan
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Coop stänger ner i Växjö

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.11