23948sdkhjf

”Underskatta inte mobilens betydelse”

Fri Köpenskaps chefredaktör Mona Johansson i en ledare om att allt fler inköp sker via mobilen.

E-handeln växer snabbast inom dagligvaruhandeln. Det är väl bekant vid det här laget. Enligt Postnords e-barometer med 24 procent under andra kvartalet. I genomsnitt låg tillväxten på 13 procent.

Läs också: Lyfte på taket – omsättningen rekordrusade

I samma rapport framgår också att allt fler använder mobilen när de e-handlar. Under det andra kvartalet 2016 var det 29 procent som under en 30-dagarsperiod gjorde minst ett inköp med mobilen. Tre år senare har siffran stigit till 49 procent. Så utvecklingen går fort.

Det är bara en tidsfråga innan mobilen är konsumenternas överlägsna förstahandsval vid alla typer av köp – och då inte bara i nätbutiker. I Kina har betalkorten nästan helt försvunnit i den fysiska handeln. Alla köp sker via mobilen.

I Sverige kan Swish ses som motsvarigheten till kinesiska Alipay. Ännu har dock bara var tionde retailkedja en central lösning för att ta emot Swish, enligt en studie baserad på svar från ett 60-tal av Nordens största retailkedjor, inklusive Ica, Coop, Bergendahls Food och Lidl. Räkna med att det snabbt kommer att ändra sig. Baserat på svaren i samma studie kan Swish vara integrerat i 40–50 procent av de svenska butikerna vid slutet av 2020.

Clearon och start up-företaget Crunchfish lanserar inom kort en teknisk lösning som kan driva på utvecklingen inom dagligvaru- och servicehandeln. Crunchfish har utvecklat en appterminal som gör det möjligt att blippa telefonen och på så sätt betala i kassan. Swish är den första appen som valt att integreras i Blippit. 

Det går inte att blunda för att mobiltelefonen redan fungerar som en förlängd arm för en stor del av den svenska befolkningen, särskilt hos den yngre generationen. Den handlare som inte inser det i dag kommer att få problem i morgon.

P.S. Forskning visar dessutom att snittköpen blir större om kunden har mobilen i handen i butiken. Läs om Carl-Philip Ahlboms doktorsavhandling här.

Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094