23948sdkhjf

Handelns kostnadsökningar måste förhålla sig till omvärlden

| Av Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel | Tipsa redaktionen

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett debattinlägg om hur handelns kostnadsökningar behöver förhålla sig till omvärlden.

Handeln är en viktig del av svensk ekonomi. Här arbetar 12 procent av alla sysselsatta, vilket gör handeln till näringslivets största bransch. Handeln genererar 11 procent av Sveriges BNP och 12 procent av landets skatteintäkter. Handeln är också den mest internationella branschen i näringslivet enligt Tillväxtverkets definition.

Nya kundbeteenden, knivskarp internationell e-handelskonkurrens och en rekordsvag krona som höjer importpriserna gör att handeln är i ett pressat läge trots att konjunkturen varit bra de senaste åren. Svenska handlare arbetar målmedvetet med att ställa om sina verksamheter för att bättre kunna möta de nya kundflödena. Många företag har också gått bra när konjunkturen varit god. Men totalt sett har lönsamheten inom parti- och detaljhandeln, mätt som rörelsemarginal, sjunkit både 2016 och 2017. Det mesta indikerar att lönsamheten sjönk i breda delar av handeln även 2018.

Detta är tyvärr en oroande utveckling. När startpunkten för handeln är vikande lönsamhet under god konjunktur måste man räkna med att det blir riktigt tufft för många företag med en vikande konjunktur. De svenska hushållen kommer att hålla hårdare i sina pengar, lågpris blir mer prioriterat och e-handeln fortsätter växa, även från utlandet. En svagare konjunktur gör också att kronan förblir svag när Riksbankens räntehöjningar skjuts längre fram i tiden. Därmed är det svårt att se någon snar ljusning för de höga importpriserna.

Omvärldens förutsättningar talar ett tydligt språk. Vikten av rimliga nivåer på framtida arbetskrafts- och hyreskostnader har aldrig varit större. Vi lever i en för handeln globalt öppen värld. I längden är det därför orimligt att svenska företag ska bära högre arbetsgivaravgifter än företag i omvärlden. Svenska företag kan inte heller bära en snabbare lönekostnadsutveckling än i omvärlden. Detta gäller i särskilt hög grad för handeln. För handeln finns den internationella konkurrensen på individnivå – varje enskild kund kan klicka hem varor från hela världen. Detta medför att priserna på fler och fler varor är internationellt bestämda. Möjligheten att genom prishöjningar kompensera sig för olika typer av kostnadsökningar är alltså mycket små, ofta obefintliga. En insikt om denna verklighet måste prägla såväl kommande politiska beslut som de avtalsförhandlingar som väntar. För höga kostnadsökningar kombinerat med vikande konjunktur och ökad konkurrens från utlandet kommer annars leda till att fler jobb och företag förvinner till utlandet.

Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Uppgifter: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Stillsam prisutveckling i november

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Coop Värmland flyttar flytten

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.186