23948sdkhjf

Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Julia Kronlund på Retaildagen om vikten av att fokusera på medarbetarna.

Under Retaildagens andra pass höll Julia Kronlund, vd på Sevan i mer än ett år och vinnare av utmärkelsen årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan ett föredrag med fokus på vikten av att lyfta medarbetarna.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

– När jag skulle rekryteras fick jag höra att : "vi säljer hummus och bulgur från mellanöstern", och det lät ju intressant och i tiden men jag blev inte begeistrad, det kändes inte i hjärtat. Ledarstilen på Sevan var då auktoritär där medarbetarna tassade omkring och höll sig på tå. När de kom hem la de Sevan långt bak i huvudet, de kände ingen stolthet, säger Julia Kronlund.

Efter det har Julia Kronlund och Sevan arbetat hårt på att ändra företagskulturen och se till att medarbetarna själva blir företagets viktigaste tillgång.

– Det spelade ingen roll hur mycket pengar vi lagt på ledarutbildningar eller säljmaterial. Hur skulle våra kunder tro på oss om våra medarbetare inte ens tror på oss?

Sevan är nu enligt Julia Kronlund ett företag som både förändrats i grunden men som samtidigt är samma som tidigare. Ett sätt att lyckas med det är att bland annat redan i lobbyn i företagets lokaler presentera en vägg med alla medarbetare, från lager till vd men också att låta samtliga medarbetare få ta del av företagets produkter och experimentera med dem hemma för att skapa en känsla för de egna produkterna.

Läs också: RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

– Alla måste tänka på och mejsla fram det inre syftet, varför finns vi till? Sen är det smart att koppla det till en klatschig slogan. Jag älskar när våra medarbetare lägger ut en bild på Instagram under orden hummusrevolutionen, säger Julia Kronlund.

Nu, menar Julia Kronlund, handlar Sevan om så mycket mer än bara mat, det handlar om integration och att lära sig närma andra människor via maten.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus och bulgur från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Att satsa på medarbetarna har förutom att skapa en bättre stämning även gett bättre resultat.

– Sen jag började på Sevan för sex år sedan omsättningsökning 50 procent. Känner man att det vi gör har en mening så ger det resultat.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Coop slår tillbaka mot Ica: ”Vi tar marknadsandelar”

Efter rånen – Willys i Vivalla stängs redan i veckan

Rånvågen har påskyndat beslutet.

Matpriskollen granskar Stora Coops prisgaranti – nio av tio varor dyrare än hos Willys

Butiken svarade på rån – med "rånarpriser"

Chefen har ordet
”Vi är inne i e-handelns decennium”

Nyhetsbrev

Hallå där Karin Brynell!

Arkiv

Nu ökar utbudet på MSC-märkt svensk fisk

Säljer Icabutiken efter 19 år

Här tryggas Icabutikens framtid

150 Hemköp- och Tempobutiker byter till avfallspåsar

Satsar på papperspåsar i frukt och grönt.

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Nästa fem Netto som blir Coop

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

City Gross lägger småbutikerna på is

Kyrkor startar egen matbutik

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Ica lägger ned Supermarket-butik

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Satsar på arbetsmiljön i kassan

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Axfood vill bli större i Linköping

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

Se alla Företagens egna nyheter

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.174