23948sdkhjf

Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Julia Kronlund på Retaildagen om vikten av att fokusera på medarbetarna.

Under Retaildagens andra pass höll Julia Kronlund, vd på Sevan i mer än ett år och vinnare av utmärkelsen årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan ett föredrag med fokus på vikten av att lyfta medarbetarna.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

– När jag skulle rekryteras fick jag höra att : "vi säljer hummus och bulgur från mellanöstern", och det lät ju intressant och i tiden men jag blev inte begeistrad, det kändes inte i hjärtat. Ledarstilen på Sevan var då auktoritär där medarbetarna tassade omkring och höll sig på tå. När de kom hem la de Sevan långt bak i huvudet, de kände ingen stolthet, säger Julia Kronlund.

Efter det har Julia Kronlund och Sevan arbetat hårt på att ändra företagskulturen och se till att medarbetarna själva blir företagets viktigaste tillgång.

– Det spelade ingen roll hur mycket pengar vi lagt på ledarutbildningar eller säljmaterial. Hur skulle våra kunder tro på oss om våra medarbetare inte ens tror på oss?

Sevan är nu enligt Julia Kronlund ett företag som både förändrats i grunden men som samtidigt är samma som tidigare. Ett sätt att lyckas med det är att bland annat redan i lobbyn i företagets lokaler presentera en vägg med alla medarbetare, från lager till vd men också att låta samtliga medarbetare få ta del av företagets produkter och experimentera med dem hemma för att skapa en känsla för de egna produkterna.

Läs också: RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

– Alla måste tänka på och mejsla fram det inre syftet, varför finns vi till? Sen är det smart att koppla det till en klatschig slogan. Jag älskar när våra medarbetare lägger ut en bild på Instagram under orden hummusrevolutionen, säger Julia Kronlund.

Nu, menar Julia Kronlund, handlar Sevan om så mycket mer än bara mat, det handlar om integration och att lära sig närma andra människor via maten.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus och bulgur från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Att satsa på medarbetarna har förutom att skapa en bättre stämning även gett bättre resultat.

– Sen jag började på Sevan för sex år sedan omsättningsökning 50 procent. Känner man att det vi gör har en mening så ger det resultat.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Bageriet flyttar in på Ica

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny social matbutik i Skellefteå

Arkiv

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.128