23948sdkhjf

Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

Julia Kronlund på Retaildagen om vikten av att fokusera på medarbetarna.

Under Retaildagens andra pass höll Julia Kronlund, vd på Sevan i mer än ett år och vinnare av utmärkelsen årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan ett föredrag med fokus på vikten av att lyfta medarbetarna.

Läs också: Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

– När jag skulle rekryteras fick jag höra att : "vi säljer hummus och bulgur från mellanöstern", och det lät ju intressant och i tiden men jag blev inte begeistrad, det kändes inte i hjärtat. Ledarstilen på Sevan var då auktoritär där medarbetarna tassade omkring och höll sig på tå. När de kom hem la de Sevan långt bak i huvudet, de kände ingen stolthet, säger Julia Kronlund.

Efter det har Julia Kronlund och Sevan arbetat hårt på att ändra företagskulturen och se till att medarbetarna själva blir företagets viktigaste tillgång.

– Det spelade ingen roll hur mycket pengar vi lagt på ledarutbildningar eller säljmaterial. Hur skulle våra kunder tro på oss om våra medarbetare inte ens tror på oss?

Sevan är nu enligt Julia Kronlund ett företag som både förändrats i grunden men som samtidigt är samma som tidigare. Ett sätt att lyckas med det är att bland annat redan i lobbyn i företagets lokaler presentera en vägg med alla medarbetare, från lager till vd men också att låta samtliga medarbetare få ta del av företagets produkter och experimentera med dem hemma för att skapa en känsla för de egna produkterna.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

– Alla måste tänka på och mejsla fram det inre syftet, varför finns vi till? Sen är det smart att koppla det till en klatschig slogan. Jag älskar när våra medarbetare lägger ut en bild på Instagram under orden hummusrevolutionen, säger Julia Kronlund.

Nu, menar Julia Kronlund, handlar Sevan om så mycket mer än bara mat, det handlar om integration och att lära sig närma andra människor via maten.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus och bulgur från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Att satsa på medarbetarna har förutom att skapa en bättre stämning även gett bättre resultat.

– Sen jag började på Sevan för sex år sedan omsättningsökning 50 procent. Känner man att det vi gör har en mening så ger det resultat.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109